Українознавство (6 клас, курс за вибором, 1 година на тиждень) І семестр

Урок №16. Проєктна робота 2. Топоніміка , гідроніміка рідного краю.
Запам'ятай!!!

Гідро́нім (від грец. υδωρ «вода» та όνομα «назва») — географічна назва водоймища (річки, озера, ставка, моря, болота). Вид топоніма.
Топо́нім (від грец. τόπος — місце і грец. όνομα — назва) — назва місцевості, регіону, населеного пункту, об'єкту рельєфу, будь-якої частини поверхні Землі
Завдання!!!Які топоніми зустрічаються в твоєму населеному пункті???З'ясуй їхнє походження?
Урок №15.  Підсумковий урок

Урок 14.  Тема: Традиційні засоби українського пересування. Транспорт і шляхове сполучення. Транспорт: в’ючно-верховий, полозний і колісний (віз (підвода, гарба)), сани, чумацькі «мажі», човен, пліт, корабель.

Опрацюй!!Як засвідчують численні археологічні, писемні й етнографічні дані, витоки окремих його видів і варіантів сягають ще доби мезоліту і неоліту (пліт, довбаний човен), а також епохи енеоліту (в'ючно-верхове освоєння коня, сани, віз). Потім виникли нові моделі водного і сухопутного транспорту, удосконалювалася конструкція їх ходової частини і форма кузовів, упряж тяглових тварин (вола і коня).

У Середньовіччі в Україні набули розповсюдження різні вантажні судна, а також різні моделі зимового і літнього виїзного транспорту Все це поліпшило умови повсякденного життя місцевого населення, посилило розвиток внутрішньої та зовнішньої торгівлі, господарсько-виробничу спеціалізацію українців загалом.


 Урок №13. Тема"Українські страви та напої – повсякденні й «смаколики», обрядова їжа. Облаштування та спорядження українського святкового столу. Вироби з дерева, глини; кришталь, гутне скло, металеве приладдя до столу."
Опрацюй!!!

Традиційні страви

Українці — спрадавна хліборобський народ, відтак і традиційна українська культура  ґрунтується на цінностях хліборобської праці та шануванні хліба. Любов до хліба відобразилася й у традиційному меню українців, яке у всіх районах України в основному складалося з хлібних страв і борошняних виробів. Детальніше тут.

  • Завдання. Запиши традиційні українські страви!!!
Переглянь:

Урок №12. Тема: "
Хліборобство  традиційна основа українського господарювання та культуротворення. Пошанування хліба серед українців"


Запам'ятай!!!!Хліборобство — галузь рільництва, пов'язана з вирощуванням хліба.
Основне орне поле — рілля
  •    Матеріали до уроку: Хліборобство, як окремий світогляд. Українські традиції, пов’язані з хлібом:https://vsviti.com.ua/ukraine/77611
На етнічній території України населення здавна займалося хліборобством. У давні часи трипільської культури , ще чотири тисячі років до н.е., вирощування злаків посідало чільне місце серед інших видів господарських занять — таких, як мисливство, збиральництво, рибальство, до певної міри тваринництво. Сприятливі кліматичні умови, погідний ландшафт, родючі чорноземи спонукали до праці у полі. Минали тисячоліття, відбувалися переміщення давніх хліборобських племен з місця на місце, і все ж хто б не оселявся на тій землі — неодмінно відновлював традиції вирощування хлібних злаків.
Хліборобство в 19 ст.

Завдання!!Пригадай приказки, прислів'я про хліб?
Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/8377905

 
Урок 11. Тема: Український господарський зв’язок-комунікування. Натуральне (самозабезпечувальне) господарство. Базар, ярмарки, ринок в українському господарюванні як середовище давнього українського інформування. Толока як приклад колективної взаємодопомоги.
Запам'ятай!!!База́р (з перс. بازار‎ — бозо́р пехл. wāzār  давньоперс. vāčar  протоіндоіран *wahā-čarana, що приблизно означає «ринок») — cпеціально відведене місце у населених пунктах з легкими спорудами для демонстрації (показу) продуктів харчування та продуктів повсякденного попиту. Фактично, синонім ринку як місця торгівлі
Найколоритніші українські ринки: як вони виглядали в минулому:  https://www.hroniky.com/news/view/20227-naikolorytnishi-ukrainski-rynky-iak-vony-vyhliadaly-v-mynulomu
Я́рмарок (через пол. jarmark з сер.-в.-нім. jârmarket — «річний ринок»)[1] — це тимчасовий періодичний захід, в рамках якого продавці демонструють та продають товар споживачам.Починаючи з 16 ст., з названих великих ярмарків купці привозили товари в Україну, а на них продавалися товари з України: шкіри, роги, кість, вовна, зерно, сало, мед. Здебільшого торгівлю на ярмарках в Середній Європі вели єврейські купці; у їхніх руках були також фінансові операції, пов'язані з торгівлею.Більшість ярмарків у Росії в 19 ст. тривали тільки 1 день, близько третини — від 2 до 7 днів і лише 3 % ярмарків тривали довше (деякі цілий місяць).
Ри́нок або торго́виця — місце взаємодії продавців і покупців для визначення ціни та необхідної кількості товару.

Завдання!!!!Яка різниця між  базаром, ринком та базаром?

толока − це зазвичай одноразова праця гуртом, що має добровільний характер, для швидкого виконання великого обсягу роботи – збирання врожаю, вирубування лісу, зведення будинку, спільне випасання худоби, робота на громаду тощо. Толока частенько набувала форми справжнього ритуального свята. У народі казали: «Хоча толокою виконується робота важка і не особливо приємна, але між тим толока − чисте свято для усіх учасників, особливо для молоді» «Без толоки як без руки: ні хати не зробиш, ні сіна не скосиш». На толоку скликають сусідів, родичів, товаришів – без оплати, за одробіток, тобто господар у якого працювали толокою обов’язково мусив попрацювати у всіх хто працював у нього.
Урок №10. Тема: Українське ремісництво (ткацтво, бондарство, лимарство, гончарство, стельмаство, килимарство та ін.). Назви ремісничих виробів та виробників в українській мові.
Ремісник — особа, яка володіє певним ремеслом і виготовляє вироби ручним способом, користуючись власними засобами виробництва, але на відміну від доморобника працює здебільшого на замовлення й при цьому значно залежніша від працедавця.
Ремесло — дрібне виробництво за допомогою примітивного знаряддя, для задоволення широких побутових потреб, господарського (раніше й військового) виряду, різного роду будівництва та частин його устаткування.

Урок №9. Тема: "Традиційні форми українського господарювання: поле, городництво, садівництво, рибальство, засоби українського ведення господарства."
Українці з давніх давен нація не завойовників, а хліборобів, нація зі стародавньою високорозвинутою землеробською культурою. Землеробство було найголовнішим видом серед традиційних занять нашого народу поруч із скотарством, рибальством, бджільництвом.

Городництво було переважно жіночою справою. Город української господині не можна було уявити без соняшників (спочатку їх використовували лише як декоративну рослину) і кукурудзи, що були завезені в Україну з Америки. Протягом першої половини ХІХ ст. на Півдні з’явилися помідори, які згодом поширились і в інших регіонах. Відтоді почали вирощувати баклажани і перець. Славились і херсонські кавуни, що їх вирощували на Півдні з XVI ст. Ними торгували не лише в Україні та Росії, а й вивозили за кордон. У 1760—80-рр р. на українських землях з’явилася картопля. Ця південноамериканська культура швидко завоювала прихильність серед українців і перетворилася на «другий хліб». Поряд із новими культурами не забувались і звичні: буряки, капуста, гарбузи, часник, цибуля, огірки, морква тощо.

Невід’ємною складовою пейзажу українського села був славнозвісний «садок вишневий коло хати». Вирощували також яблука, груші, вишні, сливи, а на Півдні – черешні, горіхи, абрикоси, персики, у Причорномор’ї та Закарпатті – виноград. Українські селяни здавна вміли прищеплювати дерева і вивели чимало сортів з високими смаковими якостями. Лише в Подільській губернії, за свідченнями сучасників, у ХІХ ст. існувало близько сотні сортів яблук, з-поміж яких були й такі, де кожне яблуко важило близько 600 г. Кілька сортів плодових дерев навіть було вивезено з України на Американський континент.

Із рільництвом було органічно пов’язане скотарство. Особлива увага приділялася розведенню волів, які в першій половині ХІХ ст. були основною тягловою силою. На Півдні звичною картиною пейзажу були отари тонкорунних овець-мериносів і табуни коней. Вівці давали вовну, чорні решетилівські і сірі сокольські смушки, з яких шиють шапки, кожухи. Велика увага приділялася розведенню великої рогатої худоби, бо корова – то годувальниця сім’ї!

  •     Опрацюй схему:



  •     Поясни як ти розумієш терміни:

  •     Завдання. Давайте подумаємо разом, чи дійсно все, що вміли наші пращури, чим вони займалися відійшло у минуле і немає тому вороття? Давайте разом накреслимо схему традиційних занять населення і відмітимо: які з них відійшли в минуле, а які характерні і для сьогоднішнього села?
Урок №8. Проєктна робота 1. Історичні та сучасні типи домобудування в моєму краї
  • Завдання. Підготувати інформацію про хату минулого українців
Матеріали до уроку:
  • Намалювати типи будівель в миинулому та сучасні будинки
Городища слов'ян
Урок №7. Тема: "Українська     мова    як        визначальний           код     нації.   Пісенний       світ українознавства. Дитячий фольклор."

Мова є однією із найважливіших цеглинок у фундаменті кожної нації.

Саме у ній відображено і зафіксовано найглибші витоки свідомості народу та його ментальність, закодовано народну мудрість і споконвічні знання.

  • Етари розвитку мови:

  • ВИНИКНЕННЯ МОВИ:


  • Опрацюй: 

  • Переглянь:

  • Завдання!!!Поміркуй,що для тебе означає рідна мова?
 №6.Тема:  Розширене тлумачення українського життєвого простору. Українська хата як «власний» («свій») український образ світу. Типи українського домобудування.
  •    Детальніше тут.
  •    Робота з ілюстраціями!!!
Дім в народній уяві співвідноситься зі світовим деревом: дах, стріха – це верхівка дерева, стіни – це її стовбур, а погріб або льох, котрий будується тут же під хатою – це коріння цього дерева.

Найважливіше місце в хаті – покуття

З давніх давен повелося вважати найважливішим та святішим місцем в будинку саме покуття. тут завжди вішали вишиті рушники, писанки та інші важливі атрибути в обрядових дійствах. З прийняттям християнької віри на Русі саме на покутті почали розміщувати домашній іконостас, оздоблюючи ікони тими ж вишитими рушниками, які слугували доказам поваги та важливості віри в Бога.

Всі найважливіші події в родині проходили саме біля покуття, й заручини та благословення молодих, й весільний посад молодих, й перша купіль новонародженого члена родини й прощання з покійним. На покутті, або в Червоному кутку (так інколи називають покуття) за іконами зберігали освячені реліквії, вербову гілку з Вербної неділі, шматочок паски з Великодня, свячену воду, громничу свічку та інші. На Різдво саме під образами ставився Дідух.

Сама назва «стіл» тісно пов’язана з поняттям «стелити», тобто ставити страви на щось простелене. Це поняття пішло з давніх часів коли слов’яни споживали їжу з землі просиливши тканину чи підклавши дошку. Звичний нам стіл з’явився значно пізніше й в різних куточках країни виглядав по різному. Десь це були довгі дошки на перехрещених ніжках, а десь були популярними скрині-столи, з кришкою, що слугувала столом та пістолинням в якому було зручно зберігати речі домашнього вжитку.

Піч в сучасних оселях зустріти можна все рідше та рідше, й можливо в недалекому майбутньому наші нащадки зможуть дізнатися про піч лише з літератури та малюнків, проте на протязі багатьох століть піч була мало чи не центральним елементом в домівці. Сама назва та значення слова «піч» загальна для всіх слов’янських народів є похідною від печера, пещись. Будинок починав вважатися житлом лише після того як в печі спалахував вогонь. До прийняття християнства саме піч була центром оселі, найголовнішим місцем, з прийняттям християнської віри деякі функції «вогнище» передало покуттю, але все ж відігравало не менш важливу роль в житті та віруваннях українців.

Біля печі збиралися порадитися, послухати розповіді, провести певні обрядові дії при в ступі в шлюб.

Традиційна українська хата здебільшого складалася з однієї великої житлової кімнати, в якій родина проводила більшу частину свого життя в холодний період року. Варто зауважити, що для українського житла характерна стійкість основних типів внутрішнього розташування речей домашнього вжитку та меблів, тому хата будь-якого етнографічного регіону України (Слобожанщини, Галичини, Поділля чи Наддніпрянщини і т.п.) буде мати в основному один тип поділу внутрішнього простору хати, що є етнічною характеристикою і дозволяє говорити про єдність символічного значення побутових речей українців.

  • Порівняй!!!!




Яка різния в домобудуванні в різних регіонах?

Урок №5.Тема: "Національний традиційний одяг – відображення духовного світу українців. Основні традиції й орнаменти, символіка й оберегове значення. Чоловічі і жіночі узори у народному вбранні."

Україна – достатньо велика країна, тому український народний костюм відрізняється багатством регіональних різновидів. Основні елементи українського одягу мають давньослов’янське походження і беруть свої витоки з культури Київської Русі. Статусу національного символу український одяг набув у XVII-XIX ст.
Український традиційний одяг класифікують за регіональними відмінностями, а саме:
-         матеріали, які використовуються для виготовлення одягу;
-         технологія виготовлення;
-         колорит та орнаменти при оздобленні.
Залежно від способу носіння одяг поділяють на кілька груп.
1.           Натільний одяг – сорочка.
2.           Нагрудний одяг – безрукавки (кептар, керсетка, лейбик).
3.           Жіночий стегновий одяг –  запаска, плахта, спідниця, літник, фартух.
4.           Чоловічий стегновий одяг – гачі, шаровари.
5.           Верхній одяг – жупан, кожух, свита.
6.     Пояси –  крайки, очкур, пояс-рушник, черес.
7.     Головні убори  жіночі: шнури, звиті вінки, очіпок, намітка, убрус, хустка; чоловічі: брилі (солом'яники), шапки (капелюхи).
8.     Взуття  личаки, сап'янці, черевики, чоботи.

Відомо, що існує декілька основних орнаментів  вишивки (зображень):

-       геометричні ( зображення геометричних фігур);

-         рослинні (зображення рослин);

-        зооморфні (зображення тварин)

Переглянь регіональні особливості вишивки: https://intvua.com/news/culture/1463643161-vishivanka-yak-osoblivist-krayu-infografika-.html

Що було характерним для нашого краю??????

Опрацюй:

Завдання. Намалюй національне вбарання українців

Урок №4. Тема: "Давні дохристиянські вірування праукраїнців. Небесні світила, земля, вогонь, вода, рослинний і тваринний світ у давній міфології слов’ян."
  • Запиши та запам'ятай!!!! 

Урок№3. Культура та творчий світ українця: звичаї, традиції, обряди, які супроводжують людей упродовж життя; світ мистецтва, предмети побуту і вжитку. Внесок представників інших етносів в розвиток національної культури.
  • Повсякденне життя українського народу, а також святкування часто супроводжуються цікавими звичаями, які пройшли через століття. Як правило, українська молодь, із задоволенням шанує ці традиції, зберігаючи духовну спадкоємність  разом з їх предками. Крім того, у всіх цих звичаях можна ясно помітити, як язичницькі і християнські вірування переплетені між собою, і як вони наповнюють святковістю обряди. Гості країни мають унікальну можливість поринути в світ української культури,  взяти участь у святкуванні Різдва, Масляної, Великодня і Івана Купала; насолоджуючись таємничим обрядом весілля; слухати колядки – «kolyadki» і «gaivki», дегустацією смачної ритуальної їжі, такої як кутя (солодке зерно), пасха і навіть приєднатися до магічного писанкарства великодніх яєць.
  • Матеріали до уроку: http://www.nbuv.gov.ua/node/2982
  • Робота з термінологією (запиши в зошит):

  • Завдання!!!Наведи приклади з власного досвіду?

Завдання!!!Наведи види мистецтва?
Склади асоціативний кущ "Мистецтво"

  • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/18785435
  • Тестові завдання (в зошит)
    Те, що передається із покоління в покоління, перевірене минулим досвідом:
    А) традиція;                                          б) звичай                     в) обряд.
    2. Те, що стало звичним, засвоєним, що увійшло в ужиток це:
    А) традиція;                                          б) звичай                     в) обряд.
    3. Узвичаєне, обов’язкове, символічне дійство:
    А) традиція;                                          б) звичай                     в) обряд.
    4. У батьків, що не дотримуються звичаїв, народжуються діти, які стають А) вовкулаками;                     б) кошенятами;                в) русалками.
    5. Новонароджену, а особливо хвору чи кволу дитину, треба було якнайшвидше:
    А) вести до бабки-чаклунки;       б) відмовитися від неї;      в) охрестити.
    6. Звичай побратимства (посестринства)- це?
    А) духовне споріднення;        б) відданість один одному;     в) кровний зв’язок
Урок№ 2. Форми життєвого світу людини: світ природний, світ соціальний, світ духовний та світ матеріальний (предметний, інструментальний, техногенний). Сім’я, родина, дитяче товариство, об’єднання людей, народ.
  • Завдання. Виконай в зошит: наведи приклади!!!
- Природний світ (....
- Соціальний світ (....
- Духовний світ (....
- Матеріальний світ (.....
 Завдання.Запиши терміни в зошит


 

Поміркуй!!!!Яку роль відіграє родина в твоєму житті?

Урок №1Вступ. Українознавство як освітня дисципліна та науковий напрям

  • Запиши. Українознавство – це система наукового знання про Україну, українців, українськість, що розглядаються через  досвід культурного творення і спільнотного єднання.

Запам'ятай!!!Українська спільнота – це середовище творення і зберігання смислового потенціалу української культури (цивілізації) та усвідомлені, історично виражені часопросторові форми духовного і господарчого єднання українства; українськість (українська світоглядна та життєва сутність) – особлива практика набування й утвердження власної самости у формах культурного, спільнотного, суспільно-державного самовираження українців; українське – цивілізаційне вироблення (продукування) смислів (сенсів) українцями, часопросторові історичні форми тяглого розгортання українського культуротворчого потенціалу, мовно-словесний та уречевлений простір Українського світу, поведінковий етос українців; українство – українська етнічна множинність у світі, культурно-цивілізаційний та самозберігальний феномен української спільноти в історичних періодах, тяглістю від раннього нового до постмодерного часу, з інтегративним досвідом культуротворчого, освітнього, наукового, економічного увзаємнення у суспільствах країн проживання.

         Освітня дисциплліна: Комплекс знань про Україну, українців, українську культуру і мистецтво, природу і здоров’язбережувальні практики, особливості комунікування подається через такі напрямні: україноцентризм, людиноцентризм, державоцентризм.
Переглянь відео:

  • Завдання.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Дистанційне навчання

На час дистанційного навчання будемо організовувати уроки через блог.  Матеріали до уроків, відео, завдання, інтерактивні вправи та домашні ...