Вступ до історії та громадянської освіти ( 5 клас, 1 година на тиждень)


Урок 34-35. Узагальнення до курсу. 

Значення історичної науки для поступу людства. Уроки історії .                                     Пригадаймо найважливіше

Урок №33.Гра-узагальнення «Шляхами історії»
Урок №32.Тема: Світогляд, наукові знання та художня культура впродовж історії
Урок №31.Тема: Права та обов`язки людини впродовж історії 
Урок №30.Тема: Народи які проживають на теренах України

Урок №29. Тема:Людина в суспільстві

Урок №28.Тема: Людина і довкілля протягом історії


  • Завдання. 

  • Опрацюй!!!

  • Завдання.
     

  • Домашнє завдання.Намалювати винахід Середньовіччя (на вибір)
Урок №27.Тема: Історія людства та  України від давнини до сучасності
Урок №26.Тема: Поява і розселення людини на Землі. Перші люди на українських теренах
  • Презентація: https://docs.google.com/presentation/d/11AgDEz8vLMDG2_kNaHxrYIlsjO6lYFxR/edit?usp=share_link&ouid=101741304775434656088&rtpof=true&sd=true


  • Уся історія людства пов’язана з планетою Земля. Вік нашої планети - понад 4,5 млрд років. Проте тривалий час на Землі не було ознак життя. Коли й унаслідок яких змін воно виникло? Скільки часу триває історія людства? На ці та багато інших запитань люди прагнули знайти відповідь у кожну епоху.

    За давніх часів для пояснення походження тварин та рослин, виникнення і розселення своїх пращурів люди створювали міфи. Сьогодні дослідники спираються на наукові факти з прадавньої історії людства, але археологічних знахідок від найдавніших часів не так і багато. Ви вже знаєте, що розкопують, відновлюють та систематизують залишки минулих часів археологи. Тлумачення пам’яток минувшини - справа істориків. Учені-антропологи за кістками людей визначають, яку вони мали зовнішність, будову тіла. Тож картину життя за найдавніших часів відновлюють дослідники багатьох галузей знань.

  • Опрацюй!!!

  • Робота з картою.Досліджуємо

    Попрацюйте з історичною картою. Знайдіть території, де було виявлено рештки людиноподібних істот та сліди їхньої життєдіяльності. Який висновок можна зробити про розселення пралюдей на земній кулі? Де було знайдено стоянки пітекантропів, неандертальців та кроманьйонців у Європі, зокрема в Україні?

  • Завдання.Продовж речення: 

Австралопітек -- 
Пітекантроп - 
Неандерталець ---
Кроманьйонець--
  • Інтерактивна вправа: https://wordwall.net/uk/resource/37904477
  • Домашнє завдання.За матеріалами параграфа складіть хронологічну задачу у формі загадки про предків людини (крім хронологічних даних, використовуйте інформацію про зовнішній вигляд, уміння цих істот, місця знахідок їхніх решток).
Урок №25.Тема: Гра-узагальнення «Жива пам`ять» 
Урок №24.Тема:  Пам`ятки історії рідного краю

Урок №23.Тема: Історія України в пам`ятках і пам`ятниках
  • Презентація: https://naurok.com.ua/rozrobka-uroku-dlya-5-klasu-nush-tema-istoriya-ukra-ni-v-pam-yatkah-i-pam-yatnikah-325293.html


  • Пам’ятник — споруда для вшанування пам’яті про людей і події.
    Пам’ятки історії — визначні місця, пов’язані з важливими історич-
    ними подіями, з життям і діяльністю відомих осіб, культурою і побутом
    народів.
  • Завдання. Зроби характеристику пам'ятки за планом:Орієнтовний перелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи:

    пам’ятники Володимиру Великому і княгині Ользі (м. Київ), Софійський собор (м. Київ), пам’ятник королю Данилу (м. Львів), резиденція Богдана Хмельницького (м. Чигирин), пам’ятник Богдану Хмельницькому (м. Київ), ханський палац (м. Бахчисарай), пам’ятник Михайлові Грушевському (м. Київ), пам’ятник Героям Крут (Чернігівська обл.), Меморіал воїнам УГА (Личаківський цвинтар у Львові), Національний музей «Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні» (м. Київ), меморіальний простір у Бабиному Яру (м. Київ), монумент «Батьківщина-мати» і Національний музей історії України у Другій світовій війні (м. Київ), монумент Незалежності (м. Київ), Меморіал Героям Небесної Сотні (м. Київ).

    1. Що це за пам’ятка? До якої групи вона належить?
    2. Де вона розташована?
    3. Коли було створено пам’ятку? (Вкажіть століття або точну
    дату, якщо її можна встановити).
    4. Яким подіям у минулому чи історичним діячам присвячена
    пам’ятка? Що вона засвідчує?
    5. Хто створив пам’ятку? (Ім’я архітектора, художника, скульптора,
    інженера).
    6. Які елементи пам’ятки дають змогу отримати інформацію
    про минуле?
    7. Історію і культуру якого народу чи народів відображає
    пам’ятка?
    8. Яку інформацію про історію українського народу (або інших
    народів) можна довідатися за допомогою пам’ятки?
    9. Яких заходів вживають громадськість і держава для збере-
    ження пам’ятки? 
  • Домашнє завдання.Що спільного й відмінного між історичними пам’ятками та пам’ятниками? Коли пам’ятник стає пам’яткою історії?
Урок №22.Тема: Міфи в історії. Усна історія 
Запиши
  • Міф (від грец. — розповідь) — це розповідь, що передає уявлення
    наших далеких предків про створення світу, його будову, про богів і різ-
    них фантастичних істот.
  • Поміркуй!!!Яка різниця між історичним міфом та сучасними міфами????
  • Домашнє завдання. Виконати завдання ІІІ, с.107 в підручнику
Урок №21.Історична пам`ять
Поміркуй!!!
Чим відрізняється історична пам’ять від наукових знань історії?
Історичні наукові знання ґрунтуються на наукових дослідженнях учених. Історична пам'ять формується під впливом свідчень очевидців, інформації ЗМІ, приналежності до певного покоління, подій минулого тощо, які викликають сильні емоційні переживання.
  • Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/28379542
  • Домашнє завдання. Відвідайте офіційний сайт Українського інституту національної пам’яті. Дізнайтеся, якими питаннями займається ця державна установа. Підготуйте віртуальну екскурсію сайтом УІНП. https://uinp.gov.ua/ 

Урок №20.Тема: Музеї та архіви
  • Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-miscya-de-zberigayut-istorichni-dzherela-36094.html


  • Запам'ятай!!!

    Цікаво знати

    Термін «музей» походить від давньогрецького «мозейон», «мусейон» — місце, присвячене музам, храм муз. Перші зібрання цінних речей були у палацах правителів перших держав (Вавилон та Єгипет) ще у III тис. до н. е. Перший музей — Дім муз — заснований у Александрії Єгипетській понад дві тисячі років тому.

  • Музей — культурно-освітній заклад, призначений для вивчення, збереження і використання пам’яток природи, матеріальної та духовної спадщини.
      Речі, які зберігаються у музеях називаються експонатами. 
      Експозиція – це сукупність речей, об’єднаних певною темою.

    Архів — установа, що здійснює приймання, опис і зберігання документів з метою використання для подальших досліджень.
      Реставрація — відновлення пам'ятки, історичного джерела, раніше втраченого, зіпсованого, для подальшого збереження. 
    Оцифровування – це переведення в електронну форму.
  • Завдання. Створити невеликий опис музею/архіву (на вибір)
  • Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/26223155
  • Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про цікаві музеї світу  
Урок №19.Тема: Видатні українські історики
  • Завдання. Запиши в зошит імена найвідоміших українських істориків (параграф 16 та 17) та їхні праці (найвідоміші)
  • Перевір себе!!!!

  • Домашнє завдання.  Виконати завдання ІІІ, с.101 в підручнику
Урок №18.Тема Становлення історичної науки

  • Опрацюй!!!ЕТАПИ РОЗВИТКУ ІСТОРИЧНОЇ НАУКИ

З давніх-давен люди прагнули описати історію, переповісти й передати нащадкам важливі події, життя видатних людей, досвід своїх предків і сучасників. Із плином часу обсяг історичних знань дедалі збільшувався. Розширювалося коло історичних джерел, за допомогою яких дослідники відтворювали минуле. А, оскільки людство постійно розвивалося, то й історична наука також невпинно розвивалася.

У розвитку історичної науки вчені виокремлюють два етапи: донауковий і науковий. Що ж у них особливого?

Достеменно не відомо, коли саме було започатковано розвиток історичної науки. Сучасні історики переконані, що великий внесок у започаткування наукових історичних досліджень зробили стародавні греки й римляни.

«Батьком історії» вважають грека Геродота, який жив у V ст. до н. е. Створюючи свою історичну працю, Геродот багато подорожував, описував події на основі власних спостережень, свідчень багатьох людей. Достовірність його праці «Історії» підтверджують дані археології та мовознавчі дослідження тих регіонів, про які писав «батько історії».

Чому Геродот взявся за написання історії? На початку своєї «Історії» він зазначив: «Я зібрав і записав відомості про минулі події, бажаючи, щоб не опинились у забутті діяння народів».



  • Завдання. Продовж речення
Геродот - це...
Скіфи - це...
Нестор Літописець - це...
"Повість минулих літ"-....
Літопис - це.....

Урок №17. Тема: Гра-узагальнення «З усіх усюд»
Урок №16.Тема: Українські землі на картах упродовж історії
  • Презентація: https://docs.google.com/presentation/d/1wOjCzRl2xEqWZSKQnkn91NjrpesI_s2M/edit?usp=share_link&ouid=101741304775434656088&rtpof=true&sd=true


  •  Україна на старовинних картах

    Як люди, так і країни проживають етапи свого становлення. На формування особистості впливає спадковість, виховання, оточення. А на формування територій і кордонів країн — загальні історичні процеси такі як: Велике переселення народів, Великі географічні відкриття та індивідуальні: територія, на якій проживає народ, відносини з сусідами, особливості характеру народу.

    На кожному етапі зростання України як країни по-різному нас називали сусіди: сарматами, росами, українцями. Стародавні карти є тим історичним джерелом, яке допомагає нам дізнатися про свою минувшину. Українські території від Дніпра на схід і на південь до Чорного й Азовського морів вперше були зображені на навігаційній морській карті Чорного моря, що була укладена італійським картографом Аньєзе Баттістою в середині XVI століття.

  • У XVII столітті французький інженер і картограф Гійом де Боплан створив «Загальну карту України». Карта охоплює практично всі території сучасної України. Гійом де Боплан першим представив нас європейцям з однойменною назвою «Україна».

    • 1. Що впливає на формування територій та кордонів країн?
    • 2. Які території України зображені на карті італійського картографа Аньєзе Баттіста?
    • 3. Хто першим у XVII столітті створив «Загальну карту України»?
    •   Завдання. з’ясуйте, які карти перед вами: їх назви, авторів, час створення.

    •  Робота з картами: Порівняй територіальні межі





    • Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/21816534
    • Домашнє завдання. Створи карту вулиці, де ти проживаєш
Урок №15.Тема: Історичний простір на картах упродовж історії
  • Запитання: 
Скільки сусідів має Україна, знайдіть та покажіть їх на карті?
Яка найвища гора в Україні?
Які моря омивають Україну? 

Урок  №14.Тема: Історична карта
  • Загадка

    Країни без людей,

    Міста без будинків,

    Ліси без дерев,

    Моря без води.____________ 

  • Презентація: https://docs.google.com/presentation/d/1viZgnCg8re6J2EAictRwdQ9jLYiwhq5g/edit?usp=sharing&ouid=101741304775434656088&rtpof=true&sd=true


  •  


  • Робота з термінами
    Історична карта – це зменшені зображення земної поверхні, її частин або окремих країн світу, на яких позначають ті або інші події.\\

    Історична карта – карта, що відображає події, які відбувалися на певній території на різних етапах її історичного розвитку

Географічна (Фізична) карта – відображає частину географічного простору, середовища, де відбуваються природні процеси й живуть люди.

Історична карта, на відміну від географічної, містить передусім історичну інформацію. Так, на історичній карті позначено кордони держав та населені пункти, а також найважливіші події, наприклад битви, війни, революції, що відбувалися у різні часи.

Історичні карти можуть бути настінними, а також розташовуватися у підручнику або складатися в окремий атлас.

Легенда карти – перелік умовних позначень до карти. Він містить коротке текстове пояснення того, що зображено на карті.

  • Завдання. (Усно): Робота з картою

    Знайдіть і покажіть на карті:

    1) Україну;

    2) столицю України;

    3) річку Дніпро;

    4) населений пункт, у якому ви народилися;

    5) міста України, які ви відвідували. 

  • Завдання. Розподіліть твердження у дві колонки.(письмово)

    • Що позначають на історичній та фізичній карті?

    Фізична карта

    Історична карта




  • Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/21816534
  • Домашнє завдання. Виконати завдання #2, с.72 в підручнику
Урок №13.Тема: Історія світу та України на лінії часу 
  • Відео:

  • Робота з схемою:Проаналізуйте схему. Які періоди виокремлюють в історії України? Коротко схарактеризуйте кожен за планом: 1) яку назву має період; 2) які його хронологічні межі; 3) які найвизначніші події відбулися в цей період.



  • Завдання. Використовуючи підручник та інтернет заповніть таблицю:

  • Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/7822144
  • Домашнє завдання. Виконати завдання 1-3.с.63 в підручнику
Урок №12. Тема: Історія приладів для вимірювання часу
Урок №11. Тема: Способи впорядкування хронологічних даних
Лінія (шкала) часу -це __________
Хронологічна таблиця______________
Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/18833193 

  • Домашнє завдання. Виконати завдання №ІІ, с.66 в підручнику

Урок №10. Тема: Лічба часу в історії

  • Відео:

  • Робота з лінією часу: 

  • Завдання. Розшифруйте назви  одиниць вимірювання часу:

БАДО -  

ДЕЖНЬТИ -  

СІМЯЦЬ -  

КІР -  

АРЕ - 


Урок 9. Тема: Лічба часу в народів світу та на теренах України
Урок №8. Тема: Гра-узагальнення «Свідки минулого»
  • Інтерактивні вправи: 

Урок №7. Фольклор як історичне джерело


Урок №6. Тема: Писемні пам`ятки та їх дослідження
Урок №5 Тема: Спеціальні історичні дисципліни
Археологія- 
Нумізматика -
Хронологія -
Етнографія - 
Палеографія - 
Геральдика -
Сфрагістика -

Урок №4. Тема: Археологічні скарби України
  • Завдання.  Асоціативний кущ "Трипільці"

  • Практичне завдання. с.38-39 в підручнику "Археологічні скарби давнини"
  • Інтерактивна вправа: 
https://learningapps.org/26272773

Урок №3. Тема:Значення археології для дослідження минулого

Урок №2. Джерела історичної інформації
Перегляньте відео:


  • Інтерактивне завдання:https://learningapps.org/view26235690
  • Домашнє завдання, Опрацювати параграф  3 в підручнику, виконати завдання №2, с.26 в підручнику. 

Урок №1. Тема" Предмет шкільної історії"

Перегляньте відео:


  • Подумайте, коли ми в розмовах вживаємо слово «історія». З якими

словами, словосполученнями у вас асоціюється це слово?

  • Завдання. Підготувати асоціативний кущ"Історія".
  • З давніх-давен слово «історія» означає звістку, розповідь про минуле людини, родини, народу. Людство завжди цікавилося тим, що було раніше. Відтоді, коли люди оволоділи мовою, вони почали розповідати один одному про минуле. Іноді оповідачі фантазували — і тоді народжувалися дивовижні легенди й міфи. Дехто намагався передати свої відчуття щодо подій минулого в ритмічній формі — і тоді з’являлися вірші й пісні.

  • У кожного з нас є своя історія. Є історія родин. Є історія кожного міста й села. Є історія народів і країн. Історія кожної людини, кожної родини — це частина історії України. Про історію родини можуть розповісти речі, які називають сімейними реліквіями: світлини, документи, особисті речі, цінності, нагороди — усе, що може допомогти зберегти пам’ять про минуле.
  • Запиши та запам'ятай!!
  • Історія - це наука про минуле люства
  • Генеалогія — наука, яка вивчає походження родин і осіб, виявлення їхніх родинних зв’язків і фактів біографії
  • Завдання. Проаналізуй поширення свого прізвища: Карта поширення прізвищ України
    • Завдання. Розшифруй вислів про історію

    • Завдання. 
    Об’єднайтеся в групи і спільно напишіть сенкан «Історія».
    Сенкан — це неримований п’ятирядковий вірш, що складається
    з одинадцяти слів. Він пишеться за таким планом:
    1. Іменник (тема).
    2. Два прикметники (яке воно?).
    3. Три дієслова (що воно робить?).
    4. Фраза-висновок із чотирьох слів.
    5. Іменник-синонім до теми, або ж слово-асоціація до теми.
    • Домашнє завдання. Творчий проєкт «Історія родини». Створіть спільно з дорослими членами родини або близькими вам людьми творчий проєкт «Моє родове дерево». Детальніше:https://cloud.orioncentr.com.ua/index.php/s/4BbScCxXeSS6qxx

    Немає коментарів:

    Дописати коментар

    Дистанційне навчання

    На час дистанційного навчання будемо організовувати уроки через блог.  Матеріали до уроків, відео, завдання, інтерактивні вправи та домашні ...