Урок №35.Тема: Узагальнення до курсу
- Узагальнення до курсу
- Переглянь завдання Підсумковий урок
Урок №34. Підсумковий урок
https://vseosvita.ua/library/urok-uzagalnenna-do-kursu-pravoznavstvo-9-klas-16800.html
Урок №33.Тема.Повторення
Урок №32. Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми: «Якщо право - це професія»
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3577261
Урок №31.Тема: Практичне заняття.Ігровий суд
- Опрацюй Матеріал до уроку
- Переглянь Модельне судове засідання
- Завдання.На сторінці 183 в підручнику вибирай одну з кримінальних справ та зімітуй по ній судове засідання використовуючи витяги з Кримінального кодексу
- Тестування: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3305086
- Домашнє завдання. Підготуватися до уроку узагальнення
Урок №30.Тема: Охорона правопорядку. Правозахисна діяльність
- Переглянь Відео про правоохоронні органи
- Опрацюй інфографіку про правоохоронні органи України та їх повноваження
- Запиши в зошит розшифровки абревіатур правоохоронних органів та їхні повноваження :МВС, СБУ, ДБР, САП, НАБУ, НАЗК. Знайди керівників цих органів на даний час.
- Опрацюй конспект до уроку
- Переглянь презентацію Нова українська поліція
- Запиши в зошит структуру поліції та її функції
- Домашнє завдання.Завдання 8 в підручнику, с.178
- Урок №29.Тема: Призначення правника у сучасному демократичному суспільстві. Правничі професії
- Опрацюй конспект до уроку
- Переглянь презентацію
- Заповни таблицю в зошиті.
- Вправа: https://learningapps.org/20089088
- Домашнє завдання.Написати міні-есе "Чому я хочу вступити на юридичну спеціальність"
Урок №28.Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми : «Неповнолітні як суб’єкти цивільних, сімейних, трудових, адміністративних і кримінальних правовідносин»
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4659451
Урок №27.Тема: Практичне заняття. Особливості адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх
- Матеріали до практичної роботи: file:///C:/Users/User/Downloads/praktichne-zanyattya-8-osoblivost-admnstrativno-ta-krimnalno-vdpovdalnost-nepovnoltnh.pdf
- Ситуація № 1
- Василь Василенко та його син Вадим (13 років) на моторному човні рибалили посеред озера в період нересту риби. Їм пощастило – улов був чималим. Коли вони витягували рибу із сітки, їх затримав інспектор рибоохорони.
- ⦁ За що затримали Василя Василенка та його сина Вадима? Як кваліфікувати їхні дії?
- ⦁ Які наслідки можуть мати такі дії цих осіб?
- ⦁ Чи притягатимуть їх до відповідальності? Якщо так, то до якої? Свою відповідь обґрунтуйте.
- (під час розв’язання правової ситуації звернуться до статей 13, 24-1, 85 Кодексу України про адміністративні правопорушення)
- Ситуація № 2
- Вихідного дня Марко 916 років) та його сестра Ася (14 років) гуляли вулицями свого міста. На центральному майдані вони побачили кілька десятків містян, які мітингували. Марко й Ася вирішили їх налякати, і хлопець щосили жбурнув у натовп дві петарди. Від гучного звуку мітингувальники кинулися хто куди. Поліцейський патруль, що забезпечував порядок під час проведення акції, затримав бешкетників. У відділку поліції здивовані таким розгортанням подій Марко й Ася пояснили, що нічого поганого, а тим паче злого на думці не мали – вони просто пожартували.
- ⦁ За що затримали Марко й Асю? Як кваліфікувати їхні дії?
- ⦁ Які наслідки можуть мати такі дії підлітків?
- ⦁ Чи притягатимуть їх до відповідальності? Якщо так то до якої? Свою відповідь обґрунтуйте.
- (під час розв’язання правової ситуації звернуться до статей 22, 97, 296 Кримінального кодексу України).
- Ситуація № 3
- Андрій Андрійченко (17 років) пообіцяв своєму товаришу Богдану (16 років) принести у парк відпочинку мисливську рушницю свого батька, щоб разом постріляти по бляшанках з-під напоїв. Коли Андрій чекав Богдана у парку, то його затримав поліцейський патруль.
- ⦁ За що затримали Андрія Андрійченка? Як кваліфікувати його дії?
- ⦁ Які наслідки можуть мати такі дії юнака?
- ⦁ Чи притягатимуть до відповідальності батька Андрія? Свою відповідь обґрунтуйте.
- (під час розв’язання правової ситуації зверніться до статей 262-264 ККУ, статей 13,24-1, 191 Кодексу України про адміністративні правопорушення).
- Ситуація № 4
- 16-річна студентка коледжу Аїда Адаменко в гардеробі закладу освіти вкрала із кишені куртки мобільний телефон, залишений її однокурсницею. Рішенням суду Аїда звільнена від відповідальності із застосуванням до неї примусових заходів виховного характеру, як от застереження, з покладенням обов’язку щоденно повертатися додому не пізніше 21-00 та відшкодуванням потерпілій майнових збитків, заподіяних злочином.
- ⦁ За яких підстав неповнолітня особа, яка вчинила злочин, звільняється від покарання із застосуванням примусових заходів виховного характеру?
- ⦁ Чи правомірне на вашу думку рішення суду? Відповідь обґрунтуйте.
- Тестування: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6437426
- Домашнє завдання.Підготуватися до уроку узагальнення
Урок №26.Тема: Кримінальна та адміністративна відповідальність відповідальність неповнолітніх
- Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-administratvna-ta-kriminalna-vidpovidalnist-nepovnolitnih-
- Особливості адміністративної відповідальності неповнолітніхОсобливість адміністративної відповідальності неповнолітніх полягає в тому, що за вчинені ними правопорушення може бути застосоване обмежене коло адміністративних стягнень. Це пов'язано насамперед із фізичним і психічним станом неповнолітнього та формуванням і розвитком його особистості. З огляду на ці та інші обставини до неповнолітніх можуть бути застосовані такі заходи:— попередження — захід адміністративного стягнення, що передбачає порядок роз'яснення неповнолітньому його протиправної поведінки. У разі повторного здійснення протиправних дій його буде притягнено до суворішого адміністративного примусу. Цей захід є адміністративним стягненням лише втому разі, коли його належним чином оформлено в письмовій формі у вигляді спеціальної постанови;— штраф — грошове стягнення, що накладається на особу віком від 16 до18 років за адміністративні правопорушення у випадках і в розмірі, що встановлені Кодексом про адміністративні правопорушення та іншими законами України;— виправні роботи — застосовуються до особи віком від 16 до 18 років строком до двох місяців із відбуванням їх за основним місцем постійної роботи і з відрахуванням до 20% її заробітку в дохід держави. Виправні роботи призначаються судом;— адміністративна конфіскація — примусове безоплатне вилучення предмета в неповнолітнього, що став знаряддям вчинення чи безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, на користь держави. Важливо зазначити, що конфіскації підлягає лише той предмет, який є особистою власністю неповнолітнього, якщо чинним законодавством не передбачено інших випадків;— оплатне вилучення предмета — полягає у примусовому вилученні в неповнолітнього предмета, що став знаряддям учинення чи безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, і в наступній його реалізації з переданням певної суми особі, в якої його було вилучено, з відрахуванням витратна реалізацію вилученого предмета;Важливою особливістю адміністративної відповідальності неповнолітніх є її перекладення за певних обставин на батьків чи осіб, які їх замінюють.Стаття 184. Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов'язків щодо виховання дітейВчинення неповнолітніми віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років правопорушення, відповідальність за яке передбачено цим Кодексом, —тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від 3 до 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.Вчинення неповнолітніми діянь, що містять ознаки злочину, відповідальність за які передбачена Кримінальним кодексом України, якщо вони не досягли віку, з якого настає кримінальна відповідальність, тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, що їх замінюють, від 10 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
- Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх.Особливостям кримінальної відповідальності неповнолітніх присвячено окремий XV розділ Кримінального кодексу. Необхідність виокремлення цих особливих норм обумовлено потребою враховувати вікові, соціально-психологічні та інші особливості розвитку неповнолітніх, які вчинили злочин, при застосуванні до них різних видів покарань.Кримінальній відповідальності підлягають неповнолітні особи, яким на час скоєння злочину виповнилося 16 років, але за особливо тяжкі злочини вона настає з 14 років. До таких злочинів належать убивство, зґвалтування, розбійний напад тощо.Неповнолітнього, який вперше вчинив злочин невеликої тяжкості або необережний злочин середньої тяжкості, може бути звільнено від кримінальної відповідальності, якщо його виправлення можливе без застосування покарання. У цих випадках суд застосовує до неповнолітнього примусові заходи виховного характеру.Стаття 105. Звільнення від покарання із застосуванням примусових заходів виховного характеру1. Неповнолітній, який вчинив злочин невеликої або середньої тяжкості, може бути звільнений судом від покарання, якщо буде визнано, що внаслідок щирого розкаяння та подальшої бездоганної поведінки він на момент постановлення вироку не потребує застосування покарання.2. У цьому разі суд застосовує до неповнолітнього такі примусові заходи виховного характеру:1) застереження;2) обмеження дозвілля і встановлення особливих вимог до поведінки неповнолітнього;3) передача неповнолітнього під нагляд батьків чи осіб, які їх заміняють, чи під нагляд педагогічного або трудового колективу за його згодою, а також окремих громадян на їхнє прохання;4) покладення на неповнолітнього, який досяг п'ятнадцятирічного віку і має майно, кошти або заробіток, обов'язку відшкодування заподіяних майнових збитків;5) направлення неповнолітнього до спеціальної навчально-виховної установи для дітей і підлітків до його виправлення, але на строк, що не перевищує трьох років. Умови перебування в цих установах неповнолітніх та порядок їх залишення визначаються законом.3. До неповнолітнього може бути застосовано кілька примусових заходів виховного характеру, що передбачені у частині другій цієї статті. Тривалість заходів виховного характеру, передбачених у пунктах 2 та 3 частини другої цієї статті, встановлюється судом, який їх призначає.4. Суд може також визнати за необхідне призначити неповнолітньому вихователя в порядку, передбаченому законом.Потрібно зазначити, що в разі ухилення неповнолітнього, який вчинив злочин, від застосування до нього примусових заходів виховного характеру, вони скасовуються і він притягується до кримінальної відповідальності.У разі, якщо неповнолітній буде визнаний винним у вчиненні злочину, судом можуть бути застосовані такі основні види покарань:Штраф застосовується лише до неповнолітніх, що мають самостійний дохід, власні кошти або майно, на яке може бути звернено стягнення. Якщо в нього немає можливості сплатити штраф то йому призначають громадські або виправні роботи.Громадські роботи можуть бути призначені неповнолітньому віком від 16 до 18 років на строк від 30 до 120 годин і полягають у виконанні неповнолітнім робіт у вільний від навчання чи основної роботи час. Тривалість виконання такого виду покарання не може перевищувати 2 годин на день.Виправні роботи можуть бути призначені неповнолітньому віком від 16 до 18 років за місцем роботи на строк від 2 місяців до 1 року. При їхзастосуванні із заробітку неповнолітнього здійснюється відрахування в дохід держави в розмірі, встановленому вироком суду, в межах від 5 до 10 відсотків.Арешт полягає у триманні неповнолітнього, який на момент постановлення вироку досяг 16 років, в умовах ізоляції в спеціально пристосованих установах на строк від 15 до 45 діб.Покарання у вигляді позбавлення волі неповнолітнім особам може бути призначене на строк від 6 місяців до 10 років. У разі вчинення неповнолітнім злочину невеликої тяжкості позбавлення волі до нього не застосовується. У разі скоєння особливо тяжкого злочину, поєднаного з умисним позбавленням життя людини, призначається строк позбавлення волі до 15 років.У призначенні покарання неповнолітньому суд враховує умови його життя та виховання, вплив дорослих, рівень розвитку та інші його особливості. У разі застосування штрафу до неповнолітньої особи, винуватої у вчиненні злочину, враховують, чи може вона самостійно його сплачувати, тобто чи є у неї самостійний дохід, власні кошти або майно. Мінімальний розмір штрафу, який призначають неповнолітнім, - 30, а максимальний - 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
- Завдання 1 Проаналізуйте правові ситуації, відповівши на питання до них :а) Чи має місце адміністративний проступок б)Чи наставатиме адміністративна відповідальність в)Яке стягнення найімовірніше застосовувати- меться
СИТУАЦІЇ:
- 16-річний П. був зупинений працівниками патрульної поліції під час керування автомобілем свого батька. П. не мав водійський прав.
- 15-річна П. викрала пачку чіпсів у супермаркеті та була затримана службою охорони. Для з’ясування обставин була викликана поліція.
- 17-річний П., щоб пожартувати над друзями, викликав наряд поліції до них додому з повідомленням про правопорушення.
- 16-річний П. у маршрутці чіплявся до інших пасажирів супроводжуючи свої нецензурною лайкою.
- 16-річний П. у період з 16 квітня по 12 травня 2020 р. систематично не дотримувався правил карантину
- Учень 11 класу курив перед входом до навчального закладу.
- 14-річний П., щоб зірвати уроки в школі, зателефонував до поліції і заявив, що навчальний заклад заміновано.
- 17-річна П. перейшла вулицю безпосередньо перед транспортним засобом.
- 16-річний П. влаштував стрілянину по деревах із пневматичної зброї на власному городі. Пневматична рушниця, що належала його батькові, вільно висіла в коридорі
Завдання 2. «Аналізуємо-визначаємо» Із запропонованих ситуацій виберіть ті, за які настає адміністративна відповідальність (а), а за які – кримінальна відповідальність (к).
Поставте в кінці запитання відповідні букви (а) чи (к).
1. Підлітки залізли в чужий автомобіль і каталися по місту.
2. Під час футбольного матчу група фанатів (16 – 17 років) у відповідь на неодноразові зауваження поліцейських, вступила в бійку з охоронцями правопорядку
3. Підліток перебіг вулицю на червоний сигнал світлофора.
4. Дев’ятикласник В. зупинив п’ятикласника й вимагав у нього гроші.
5. Під час перерви десятикласник Г. зайшов в роздягальню і забрав чужу шапку.
6. Не встигнувши підготуватися до контрольної роботи, десятикласник М. зателефонував директору школи і повідомив, що в школі закладено бобу.
7. Підлітки з 11-го класу курили на шкільному подвір’ї.
8. Друзі вирішили розглянути, як влаштована рушниця, яку придбали батьки одного з них. Розглядаючи, один з них навів рушницю на іншого і натиснув курок. Раптом, не очікувано для обох, пролунав постріл і один із підлітків помер.
9. Неповнолітні А. (16 років) і Д. (17 років) під час перегляду фільму в кінотеатрі випили пляшку вина і почали чіплятись до інших глядачів та нецензурно лаятись
10. Сім однокласників вирішили на Великдень навідатися у церков на службу. У цей період у державі постановою Кабінету Міністрів України був оголошений карантин та запроваджені карантинні заходи.
Домашнє завдання.Підготуватися до практичної роботи
Урок №25.Тема: Захист прав дитини від жорстокого поводження, експлуатації або інших форм насильства.
- Робота з правовими джерелами
- Сімейний Кодекс
- Сімейний Кодекс
- Практичне завдання: чи має право порушення прав дитини?
- . Батьки 10-річного Андрія постійно пиячать. Удома часто трапляються бійки. Щоб убезпечити себе, Андрій повинен вечорами йти з дому, тому хлопчик не завжди виконує домашні завдання, що позначається на результатах його навчання.
- 2. Батьки 8-річної Оксани ніде не працюють. Вони примушують дівчинку щоденно жебрачити. Практично, всі зароблені нею гроші відбирають, використовуючи їх для придбання спиртного.
- 3. Батько 13-річного Олега має невеличку авторемонтну майстерню. Він примушує сина працювати в цій майстерні навіть у той час, коли хлопець повинен бути в школі. Батько аргументує це тим, що хлопець повинен допомагати сім’ї та отримати професію авторемонтника.
- 4. Батьки забороняють 16-річній Вікторії гуляти увечері з друзями, ходити на дискотеки тощо, не дають їй грошей на дрібні витрати, вечорами зачиняють у кімнаті, аргументуючи свої дії тим, що їхня дочка повинна успішно закінчити школу.
- Домашнє завдання. Виписати в зошит законодавчі акти, що охороняють дитину та дитинство
Урок №25.Тема:Практичне заняття. Працевлаштування неповнолітніх
- Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-praktichna-robota-4-pracevlashtuvannya-nepovnolitnih-168105.html
- Завдання. Розв’яжіть правову ситуацію. Марійка Швець (16 років) навчається в класі з поглибленим вивченням технологій, мріє про професію модельєра. Вона вже брала участь у персональних виставках школи та молодіжній у місті й отримувала дипломи за представлені роботи. Під час літніх канікул вона вирішила попрацювати робітницею на швейній фабриці, щоб удосконалити свої навички та вміння. Дівчина звернулася до роботодавця з проханням узяти її на роботу з випробувальним терміном, оскільки хотіла перевірити свою кваліфікацію. Укажіть, яке рішення має прийняти роботодавець. А Має право взяти на роботу з випробувальним терміном Б Не має права взяти на роботу, оскільки Марійка неповнолітня в Має право взяти на роботу без випробувального терміну Г Не має права брати на роботу, оскільки канікули в учнів для відпочинку
- Завдання. Підкажіть Марійці способи пошуку роботи. Яким способам ви віддали б перевагу й чому?
- Завдання.Допоможіть Марійці скласти резюме або складіть резюме до власної ситуації.
- ПІБ:
- Адреса, контактний телефон:
- Eлектронна адреса:
- Дата народження:
- Мета:
- Освіта:
- Участь у виставках:
- Особисті якості:
- Завдання (усно)
- Завдання:
- Домашнє завдання. ⦁ Створити малюнок на тему «Співбесіда з роботодавцем».
Урок №24.Тема: Неповнолітні як учасники трудових правовідносин
- Конспект до уроку: https://vseosvita.ua/library/urok-nepovnolitni-ak-ucasniki-trudovih-pravovidnosin-105366.html
- Предметом правового регулювання трудового права є комплекс суспільних відносин, основу яких складають трудові відносини, що виникають на підставі трудового договору, а також ряд суспільних відносин, тісно пов’язаних із трудовими.
- Трудові відносини — це відносини, які виникають між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом. Працівник зобов’язується виконувати певну роботу з підпорядкуванням внутрішньому трудовому розпорядку, а роботодавець — оплачувати його працю, створювати належні умови для неї.
- Трудовий договір — угода між працівником, з одного боку, і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом, з іншого. Працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, дотримуватися внутрішнього трудового розпорядку. У свою чергу, власник підприємства, організації, установи або уповноважений ним орган зобов’язується виплачувати працівнику заробітну плату та забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи й передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Відповідно до статті 50 Кодексу законів про працю України, нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень.
ТРИВАЛІСТЬ РОБОЧОГО ЧАСУ НЕПОВНОЛІТНІХ
Категорія неповнолітніх
Для працівників віком від 16 до 18 років
Для осіб віком від 15 до 16 років
Для учнів віком від 14 до 15 років, які працюють у період канікул
Тривалість робочого часу
36 годин на тиждень
24 години на тиждень
24 години на тиждень
Тривалість робочого часу учнів, які працюють протягом навчального року у вільний від навчання час, не може перевищувати половини максимальної тривалості робочого часу для осіб відповідного віку
- Часом відпочинку є встановлений законодавством час, протягом якого працівники звільняються від виконання своїх трудових обов’язків і який можуть використовувати на власний розсуд.
Протягом робочого дня працівникам має надаватися перерва для відпочинку та харчування тривалістю не більше двох годин (обідня перерва). Перерва для відпочинку й харчування надається, як правило, через чотири години після початку роботи. Перерви в робочий час не включаються. Крім цього, для окремих категорій працівників установлюються додаткові, визначеної тривалості перерви (наприклад перерви для обігрівання в холодну пору року для працівників, які працюють на свіжому повітрі).
Тривалість відпочинку між робочими днями залежить від тривалості робочого дня та режиму роботи. Він повинен бути не меншим за тривалість робочого часу.
Мінімальна тривалість щорічної відпустки складає 24 календарні дні.Щорічна основна відпустка неповнолітнім може надаватися також у перший рік роботи за їхньою заявою до настання шестимісячного строку безперервної роботи на певному підприємстві, в організації, установі.
Ненадання щорічної відпустки особам віком до 18 років протягом робочого року забороняється. Заміна неповнолітнім усіх видів відпусток грошовою компенсацією не допускається.Заробітна плата працівникам молодше вісімнадцяти років при скороченій тривалості щоденної роботи виплачується в такому ж розмірі, як працівникам відповідних категорій при повній тривалості щоденної роботи.
Праця працівників молодше вісімнадцяти років, допущених до відрядних робіт, оплачується за відрядними розцінками, встановленими для дорослих працівників, з доплатою за тарифною ставкою за час, на який тривалість їх щоденної роботи скорочується порівняно з тривалістю щоденної роботи дорослих працівників.
Оплата праці учнів загальноосвітніх шкіл, професійно-технічних і середніх спеціальних навчальних закладів, які працюють у вільний від навчання час, провадиться пропорційно відпрацьованому часу або залежно від виробітку. Підприємства можуть встановлювати учням доплати до заробітної плати.
Припинення трудового договору — це закінчення дії трудового договору незалежно від причин та підстав.
Кодекс законів про працю України наводить такий перелік підстав припинення трудового договору:
1) угода сторін;
2) закінчення строку, крім випадків, коли трудові відносини фактично тривають, і жодна зі сторін не поставила вимогу про їх припинення;
3) призов або вступ працівника на військову службу, направлення на альтернативну (невійськову) службу;
4) розірвання трудового договору з ініціативи працівника, власника або уповноваженого ним органу або на вимогу профспілкового чи іншого уповноваженого на представництво трудовим колективом органу;
5) переведення працівника за його згодою на інше підприємство, в установу, організацію або перехід на виборну посаду;
6) відмова працівника від переведення на роботу до іншої місцевості разом із підприємством, установою, організацією, а також відмова від продовження роботи у зв’язку зі зміною істотних умов праці;
7) набуття законної сили вироку суду, яким працівника засуджено (крім випадків звільнення від відбування покарання з випробуванням) до позбавлення волі або до іншого покарання, яке виключає можливість продовження виконуваної роботи;
8) підстави, передбачені контрактом.
- Завдання.
Проаналізуйте ситуацію з правової точки зору.
Павло М. (17 років) під час літніх канікул працював за трудовим договором у кав'ярні «Надія». Під час прибирання залу хлопець скористався пилососом, вмикаючи який, випадково вимкнув холодильник. Однак Павло цього не помітив. У результаті того, що холодильник тривалий час не працював, більшість продуктів була зіпсована. Адміністрація закладу зобов'язала Павла відшкодувати збитки, сума яких становила 4000 грн і значно перевищувала суму заробітної плати хлопця.
Чи правомірними є дії адміністрації? Хто має відшкодувати збитки?
Домашнє завдання. Порівняйте поняття, визначивши в них спільне та відмінне.
Поняття
Спільне
Відмінне
Нормальна тривалість робочого часу
Скорочений робочий час
Урок №22. Тема:Практичне заняття. Особливості адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх.
- Виконати практичну роботу за посиланням: https://docs.google.com/document/d/10ZfSpOXB1XkqTC2vAZb9AypBnxMtMVcC/edit?usp=share_link&ouid=101741304775434656088&rtpof=true&sd=true
- Домашнє завдання.
Порівняйте поняття, визначивши в них спільне та відмінне.
Урок №21.Тема: Право неповнолітніх на працю. Робочий час і час відпочинку неповнолітніх. Оплата праці. Особливості розірвання трудового договору з неповнолітніми.
Охорона праці неповнолітніх
- За законом про працю не допускається прийняття на роботу осіб молодше шістнадцяти років . Як виняток, за згодою одного із батьків або особи, що його замінює, можуть прийматись на роботу особи, які досягли чотирнадцяти років.Коли людина влаштовується на роботу, її зрозуміло цікавитиме скільки часу доведеться працювати. Боротьба за зменшення робочого часу тривала протягом кількох століть. Якщо в 17-18 ст. робочий день, як правило тривав 12-14 годин, то поступово його тривалість за вимогами працівників зменшилась. Нині в більшості країн світу тривалість робочого дня не перевищує 8 годин на день.Кодекс законів про працю України визначив що максимальна тривалість робочого тижня для неповнолітніх працівників становить 40 годин. Однак для неповнолітніх установлено зменшену тривалість робочого тижня.Неповнолітні мають право на:на скорочену тривалість робочого часу :-у віці 16 — 18 років — 36 годин на тиждень;-у віці 14 — 16 років — 24 години на тиждень .Скорочення робочого часу – не єдина пільга на яку мають право неповнолітні працівники
- Неповнолітні мають право на:- щорічна відпустка працівникам віком до вісімнадцяти років не може бути меншою ніж 31 день та надаються у зручний для них час. Щорічні відпустки працівникам віком до вісімнадцяти років у перший рік роботи надаються за їх заявою до настання шестимісячного терміну безперервної роботи на даному підприємстві, в установі, організації ;- на виплату заробітної плати за скороченої тривалості щоденної роботи в такому самому розмірі, як працівникам відповідної категорії за повної тривалості щоденної роботи ;- діти, які працюють і продовжують навчання, мають право на додаткові оплачувані відпустки, які надаються їм для складання іспитів.
- ОСОБЛИВОСТІ ЗВІЛЬНЕННЯ НЕПОВНОЛІТНІХ З РОБОТИЗвільнення працівників молодше вісімнадцяти років з ініціативи власника або уповноваженого ним органу допускається, крім додержання загального порядку звільнення, тільки за згодою районної (міської) комісії в справах неповнолітніх. При цьому звільнення не допускається без працевлаштування.Батьки, усиновителі , а також державні органи та службові особи, на яких покладено нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю, мають право вимагати розірвання трудового договору з неповнолітнім, у тому числі й строкового, коли продовження його чинності загрожує здоров'ю неповнолітнього або порушує його законні інтереси.
- Завдання.Учні розбирають ситуації.Ситуації15-річний дев'ятикласник вирішив влаштуватися на роботу. Порекомендуйте йому, як шукати роботу. На що йому доцільно звернути увагу?14-річна дівчина вирішила піти працювати. Вона знайшла фірму, яка була згодна прийняти її. Однак директор фірми заявила, що для оформлення на роботу їй необхідно подати свідоцтво про народження, довідку про стан здоров'я. Дівчина не впевнена в тому, що ці вимоги законні.16-річний хлопець був прийнятий на роботу токарем на період шкільних канікул. Йому було встановлено восьмигодинний робочий день, п'ять днів на тиждень. Вихідні дні — понеділок і вівторок. У вихідний день його терміново викликали на роботу й запропонували протягом одного тижня вийти на нічну зміну.
- Домашнє завдання.Заповніть схему « Особливості праці неповнолітніх».
Урок №20.Тема: Сім’я. Шлюб. Права і обов’язки батьків і дітей. Права дитини та їх захист.
- ⦁ Тестування у форматі «Так-Ні».
- ⦁ Повна цивільна дієздатність наступає з моменту народження.
- ⦁ Працездатність – це можливість особи виконувати певну фізичну роботу.
- ⦁ Здатність особи нести юридичну відповідальність – це деліктоздатність.
- ⦁ 15-річний студент педагогічного училища має право відкрити свій банківський рахунок.
- ⦁ Учень 5-го класу розбив вікно у магазині і тепер зобов’язаний самостійно відшкодувати збитки.
- ⦁ 17-річний Андрій став батьком і тепер набув повної цивільної дієздатності.
- ⦁ Якщо через 5 місяців після знахідки господаря не буде знайдено, річ переходить у власність того, хто її знайшов.
- ⦁ Особа, яка ремонтує взуття – це продавець.
- ⦁ Якщо ви купили неякісний товар – це лише ваша вина.
- ⦁ Якщо куплений телевізор виявився дуже великим для вашої кімнати, ви можете повернути його протягом місяця.
- ⦁ Купити будь-яку річ можна не виходячи з дому.
- ⦁ Якщо ваші гроші знаходяться на банківській карті, ніхто не може їх вкрасти.
- Презентація: https://naurok.com.ua/urok-ta-prezentaciya-z-pravoznavstva-dlya-9-go-klasu-na-temu-shlyub-i-sim-ya-vzaemni-obov-yazki-batkiv-i-ditey-5907.html
- Опрацюй!!!Сім'я́ або роди́на — соціальна група, яка складається з людей, які зазвичай перебувають у шлюбі, їхніх дітей (власних або прийомних) та інших осіб, поєднаних родинними зв'язками з подружжям, кровних родичів, і здійснює свою життєдіяльність на основі спільного економічного, побутового, морально-психологічного укладу, взаємної відповідальності, виховання дітей.
- Шлюб – це сімейний союз чоловіка та жінки, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану.Для взяття шлюбу необхідна взаємна вільна згода осіб, які одружуються, а також досягнення ними на день реєстрації шлюбного віку. Шлюбний вік в Україні встановлено з 18 років. У випадку, коли шлюб бажають укласти особи, що не досягли цього віку, таке право може надати суд, якщо він визнає, що таке рішення відповідає інтересам неповнолітньої особи. Проте, таке право може бути надане особі, не молодшій 16 років. Існують також передбачені законодавством випадки, коли укладення шлюбу не допускається
- Сімейний кодекс України вимагає, щоб шлюб був зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану. Релігійна ж реєстрація – бажання молодих.Укладення шлюбу породжує взаємні права і обов’язки подружжя. Молоді добровільно обирають спільне прізвище.Майно, набуте подружжям за час перебування у шлюбі, є їхньою спільною власністю. У разі розлучення та поділу майна, воно ділиться на рівні частини.Найважливішою функцією сімї є продовження людського роду. Турбота про дітей, а пізніше обов’язок дітей допомагати своїм батькам стали моральними нормами, закріпленими настановами багатьох релігійних вірувань. На сьогодні ці норми записано в законодавстві нашої країни. Батьки мають рівні права й обов’язки щодо своїх дітей. Це стосується не лише виховання але й фінансового забезпечення. Цей обов’язок зберігається і тоді, коли батьки проживають окремо. У цьому випадку той із батьків, хто живе окремо від дітей, зобов’язаний сплачувати аліменти – кошти на утримання дітей. За Сімейним кодексом України установлено, що розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим 30% за прожитковий мінімум для дитини відповідного віку
- Завдання. Продовжіть речення:⦁ Батьки зобов’язані…⦁ Діти зобов’язані…⦁ Батькам забороняється…⦁ Батьки мають право…
- Завдання. ⦁ Аналіз правових ситуацій.⦁ До органу РАЦСу звернулись19 річний Андрій, який працює водієм, та 15-річна Галина, студентка коледжу, із заявою про реєстрацію шлюбу. До заяви Марина додала довідку про те, що вона вагітна. Чи буде порушено законодавство, якщо працівники РАЦСу зареєструють цей шлюб?
- ⦁ Чи буде зареєстровано шлюб між 18-річним Максимом та 19-річною Іриною, якщо вони були усиновлені одним і тим же чоловік
- ⦁ Чи можлива в житті така ситуація: Іван закохався у Валерію і вирішив з нею одружитися. Наступного дня він пішов до РАГСУ та подав заяву на одруження. Дату весілля назначили через місяць.?
- Домашнє завдання.Виконати завдання с.139 завдання №1
Урок №19.Тема: Практичне заняття. Захист прав споживачів
- Вправа.Продовжіть реченняВиробник …цеПродавець - …цеНаведіть приклади ситуацій, коли між собою у відносини вступають:споживач-продавець,споживач-виконавець,споживач-виробник.
- Завдання. Виконати практичну роботу №5, с.124 в підручнику в зошит (розв'язання ситуацій).
- Завдання. Останнім часом усе частіше споживачі купують товари через інтернет-магазини. Не маючи змоги перевірити якість товару, покупці ризикують отримати неякісний товар. Проте важливо пам’ятати, що положення Закону України «Про захист прав споживачів» поширюються й на мережу Інтернет. Водночас можна натрапити на нечесного продавця інтернет-магазину або сам інтернет-магазин. Користуючись інформацією підручника або інтернет-джерелами, складіть пам’ятку «Як уберегтися від шахрайства в інтернет-магазині».
- Домашнє завдання.Проаналізуйте ситуацію. Дарина Горобець та Катерина Соколик (по 16 років) готувалися здійснити екскурсію в палац Тарновських, що розташований у селі Качанівка Чернігівської області. Дівчатка хотіли насолодитися зимовими краєвидами палацу та його парку. Напередодні Водохреща вони в магазині «Сніжинка» купили нові вовняні рукавички для екскурсії. За дві пари рукавичок подруги заплатили 300 грн. Однак під час подорожі дівчатка помітили, що руки в них мерзнуть. Це дало підставу припустити, що рукавички не вовняні. Повернувшись додому, Дарина й Катерина запалили маленьку ниточку пряжі, яка скріплювала дві рукавички. Як з’ясувалося, нитка тліла й запаху вовни не було. Наступного дня дівчатка знайшли чек та ярлик, на якому було зазначено, що виріб має 95 % вовни. Одночасно подруги звернулися до комбінату «Хімволокно» із проханням перевірити якість нитки. Після підтвердження спеціалістами своїх припущень дівчатка пішли до магазину. З уроків правознавства вони знали, що такий товар, як рукавички, обміну не підлягає, і тому вимагали повернення грошей за рукавички, які для зимової погоди не годяться. Проте продавець відмовила їм, мотивуючи, що товар був у користуванні. 1) Зробіть розширений аналіз правової ситуації, зазначивши склад правовідносин. Підкажіть, як діяти дівчатам. 2) За поданою ситуацією складіть скаргу від імені Дарини та Катерини. Запропонуйте подальші правові кроки учасників ситуації у разі відмови директора магазину задовольнити вимоги скарги.
Урок №18.Тема: Практичне заняття. Власність неповнолітніх
- Робота з нормативно – правовими актами
«Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної та творчої діяльності»
Ст. 4 п.1 Закону України «Про власність».
«Власник на власний розсуд володіє, користується і розпоряджається майном, що йому належить»
Ст. 317 п.1. Цивільного кодексу.
«Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном».
⦁ Завдання на розвиток логічної компетентності.
Термінологічна робота
Право власності - це право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Робота зі схемою «Зміст права власності»
⦁ Завдання на розвиток практично – орієнтовної компетентності.
- Опрацюй!!! Неповнолітні віком від 14-ти до 18-ти років, окрім права укладати дрібні побутові правочини, мають право:
• самостійно здійснювати дрібні побутові правочини, самостійно здійснювати права на результати інтелектуальної, творчої діяльності, що охороняються законом;
• бути учасником (засновником) юридичних осіб, якщо це не заборонено законом або установчими документами юридичної особи;
• самостійно укладати договір банківського рахунку та розпоряджатися вкладом, внесеним нею на своє ім’я (грошовими коштами на рахунку);
• неповнолітня особа може розпоряджатися коштами, що внесені іншими особами у фінансову установу на її ім’я, за згодою батьків або піклувальника.
• неповнолітня особа здійснює будь-які інші правочини за згодою одного з батьків або піклувальників. Крім того, за наявності достатніх підстав (наприклад, ігроманія або нераціональне використання коштів) суд за заявою батьків може обмежити право неповнолітньої особи самостійно розпоряджатися своїм заробітком, стипендією чи іншими доходами або позбавити її цього права. - Тестування: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3782030
- Домашнє завдання. Вирішіть юридичні задачі:
1. 15-річний Іван Григоренко на час перебування батьків у закордонному відрядженні залишився під наглядом бабусі. Через декілька днів на пропозицію сусіда І. Остапенка він продав йому за 3000 гривень телефон “Самсунг”.
Повернувшись із відрядження, батьки дізналися про це і запропонували І. Остапенку добровільно відмовитися від незаконної угоди і повернути їм телефон в обмін на сплачену ним суму. Спершу І. Остапенко не давав однозначної відповіді, а потім категорично відмовився, про що повідомив батьків письмово.
Чи мав право неповнолітній І. Григоренко укладати угоду з І. Остапенком? Які юридичні дії повинні здійснити батьки Григоренка після остаточної відмови І. Остапенка повернути їм телефон?
2. Студент К., якому виповнилося 17 років, на отримувану стипендію придбав у магазині велосипед, який потім обміняв у громадянина П. на портативну колонку. Батько К., дізнавшись про обмін, почав вимагати у П. повернення велосипеда. Коли останній відмовився, батько К. звернувся до суду з позовом до П. щодо визнання договору міни недійсним. Одночасно батько К. просив суд надати йому право отримувати стипендію сина та розпоряджатись нею, оскільки син витрачає її не на придбання книг та навчальних посібників, а на купівлю непотрібних речей. У вимогах батькові К. було відмовлено.
Чи є підстави для оскарження рішення суду?
3. Одинадцятирічна дівчинка на отримані від батьків кошти замість продуктів купила собі коштовну іграшку. Батьки, дізнавшись про це, звернулися до адміністрації магазину з вимогою повернути гроші за покупку та забрати назад іграшку. Магазин заперечує, вважаючи, що дівчинка сама обрала покупку та прийняла рішення, до того ж іграшка потрібна саме дитині.
Хто правий у цій ситуації?
4. Неповнолітня Оксана (17 років) після одруження продала квартиру, подаровану їй бабусею 5 років тому. На отримані кошти вирішила здійснити кругосвітню подорож із чоловіком. Батьки Оксани стверджують, що вона не мала права продавати квартиру без їхнього дозволу і вимагають розірвання договору.
Урок №17.Тема: Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх. Неповнолітні як учасники договірних правовідносин. Власність неповнолітніх. Спадкування і спадщина.
- Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-civilna-pravozdatnist-i-civilna-diezdatnist-obsyag-civilno-pravosub-ektnosti-nepovnolitnih-316656.html
- Відео:
- Запам'ятай!!!
цивільне право – це галузь права, що врегульовує цивільні правовідносини, тобто майнові та особисті не майнові відносини між юридично рівними учасниками.
Від імені малолітніх осіб (до 14 років) правочини вчиняють батьки або особи, що їх замінюють; з 14 до 18 років — неповнолітні особи мають право вчиняти правочини за згодою батьків або осіб, що їх замінюють, а також мають певні права на самостійну участь у цивільно-правових відносинах.
ПРАВОСУБ’ЄКТНІСТЬ ФІЗИЧНИХ ТА ЮРИДИЧНИХ ОСІБ
Вид правосуб’єктності |
Фізичні особи |
Юридичні особи
|
Правоздатність |
Набувається з моменту народження |
Набувається з моменту державної реєстрації юридичної особи
|
Дієздатність |
Набувається з досягненням певного віку; може бути обмежена судовим рішенням
|
Набувається з моменту державної реєстрації юридичної особи
|
Деліктоздатність |
Набувається з досягненням певного віку |
Набувається з моменту державної реєстрації юридичної особи |
Види цивільної дієздатності
- Завдання.Робота з схемою
Метод «Картографування тексту»
- Домашнє завдання.
Визначте, чи мають місце цивільно-правові відносини у наведених ситуаціях, чи правомірно вчинено правочини.
Ситуація 1. Учень 9 класу Л. придбав у магазині музичний центр на гроші, які йому залишили на харчування батьки, від’їжджаючи у відрядження.
Ситуація 2. Студент 3 курсу інституту В. узяв у борг 2000 гривень, оформивши відповідну розписку
Ситуація 3. Громадянин К. перейшов дорогу на червоне світло світлофора і був оштрафований за це.
Ситуація 4. Учень 3 класу П. отримав у спадщину будинок свого дідуся.
Ситуація 5. Учениця 1 класу Н. позичила у своєї однокласниці олівець для виконання контрольної роботи.
Урок №16. Тема:Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми : «Взаємозв’язок людини і держави»
Урок №15.Практичне заняття. Звернення громадян
- Матеріал до уроку:
- Є видами звернення громадян.
- Якщо громадянин не згоден з рішенням , що було прийнято і за скаргою, і за заявою , то воно може бути оскаржене в суді.
- І заяву, і скаргу громадянин може подавати особисто; скаргу за його уповноваженням – також інша особа.
- І скарга , і заява можуть бути усними і письмовими, індивідуальними і колективними.
- Уповноваженим органом приймається рішення , яке доводиться до зацікавлених осіб.
- Розгляд звернень є безоплатним.
- Подаються тільки на добровільній основі.
- Використання електронного цифрового підпису для електронного звернення у вигляді скарги чи у вигляді заяви не вимагається.
- Заява – це звернення громадян із проханням посприяти з реалізацією їхніх законних прав та інтересів, а скарга – це звернення з вимогою про поновлення порушених прав та інтересів.
- Якщо громадянин не згоден з рішенням, прийнятим за скаргою, то він може звертатися до суду,а якщо не згоден з рішенням, прийнятим за заявою , то він може оскаржувати це рішення в суді тільки в тому випадку, якщо таким порушено його права.
- Заяву громадянин може подавати лише особисто, а скаргу за його уповноваженням – інша особа, трудовий колектив, організація, яка здійснює правозахисну діяльність.
- Строк подання скарги встановлюється, а строк подання заяви не встановлюється.
- Якщо існує заборона щодо направлення скарг осіб на розгляд тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржують ся, то заява може бути направлена на розгляд тих органів або посадових осіб, які мають право її розглянути.
- Вид звернення громадян.
- Розгляд є безоплатним.
- Подаються в електронній формі, хоча пропозиція може бути в усній та письмовій формі.
- Обидва звернення громадян є колективними зверненнями, хоча пропозиція може бути також індивідуальним зверненням.
- Обидва звернення подаються тільки на добровільній основі.
- Якщо пропозиція подається в електронному вигляді, то застосування електронного цифрового підпису не вимагається так само, як і в разі електронної петиції.
- Якщо пропозиція – це звернення громадян, де висловлюється порада, то електронна петиція – це особлива форма колективного звернення громадян до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органів місцевого самоврядування.
- Пропозиція може бути як індивідуальним зверненням, так і колективним, а електронна петиція – лише колективним зверненням.
- Пропозиція може подаватись в усній формі ,письмовій, електронній, то електронна петиція – лише в електронній.
- Коло суб’єктів, до яких можна звернутися з пропозицією, значно ширше, ніж коло суб’єктів, до яких можна звернутися з електронною петицією.
- Законом визначаються певні обмеження щодо змісту електронної петиції.
- Електронна петиція оприлюднюється на відповідних веб -сайтах, пропозиція оприлюдненню не підлягає.
- Різні строки розгляду пропозиції і електронної петиції.
- Відповідь на пропозицію надсилається особам, які звернулися з пропозицією, то відповідь на електронну петицію публікується на веб - сайтах тих органів, які її розглядають.
А) Клопотання – це _________________________________________________
- ____________________________________________________________________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________________________________________________________________
- ____________________________________________________________________________________________________________________________________
- Завдання 2. Запропонуйте за допомогою яких органів можна вирішити наведені ситуації та вид звернення громадян.
- Органи, за допомогою яких можна вирішити ситуацію ___________________
- __________________________________________________________________
- Вид звернення _____________________________________________________
- Органи, за допомогою яких можна вирішити ситуацію ___________________
- __________________________________________________________________
- Вид звернення _____________________________________________________
- Органи, за допомогою яких можна вирішити ситуацію ___________________
- __________________________________________________________________
- Вид звернення _____________________________________________________
- Органи, за допомогою яких можна вирішити ситуацію ___________________
- __________________________________________________________________
- Домашнє завдання. Усно опрацювати сторінки 94-96 в підручнику (ПР3)
Урок №14. Тема: Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина. Органи державної влади в Україні. Місцеве самоврядування в Україні. Правовий режим надзвичайного стану. Правовий режим воєнного стану.
- Презентація: https://svitppt.com.ua/pravoznavstvo/konstituciyni-prava-svobodi-ta-obovyazki-lyudini-i-gromadyanina.html
- Презентація: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-z-pravoznavstva-dla-9-klasu-na-temuorgani-derzavnoi-vladi-v-ukraini-misceve-samovraduvanna-v-ukraini-495872.html
- Робота з схемою:
- Завдання.Запиши та порівняй!!
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/1867723
- Обговоримо юридичні ситуації чи порушено у них права і які саме.
- Юридична задача
- 1.Мати двох неповнолітніх дітей відлучилася у справах, залишивши їх вдома. Діти бавилися сірниками, і через необережне поводження з ними в квартирі виникла пожежа. Сусіди, почули плач дітей з квартири, в якій була пожежа, викликали пожежників. Після прибуття рятувальники виламали двері й проникли в квартиру. Чи правомірні їхні дії? Чи порушили вони право на недоторканість житла?
- 2. Громадянин Симеренко при влаштуванні на роботу заповнив анкету, в якій була графа – до якої віри ви належити ? Чоловік написав, що сповідує буддизм. На підставі цього йому було відмовлено у працевлаштуванні. Чи правомірні такі дії?
- 3.22-річний Андрій звернувся до призовної комісії з проханням звільнити в цьому році його від призову на військову службу, оскільки він навчається в педагогічному університеті на четвертому курсі.
- .Домашнє завдання.Виконати завдання 10,с.89 в підручнику
Урок №13.Тема:Правова характеристика понять «людина», «особа», «громадянин». Громадянство України.
- Презентація до уроку: https://naurok.com.ua/pravova-harakteristika-ponyat-lyudina-osoba-gromadyanin-prava-i-svobodi-lyudini-gromadyanstvo-ukra-ni-268950.html
- Відео:
- Опрацюй!!!Поняття «людина», «особа», «громадянин» мають спільні та відмінні риси. Людина – це біосоціальна істотота, яка сформувалась в процесі еволюції.
Особа – це людина , яка є суб’єктом правовідносин. Громадянин – це особа, яка має постійний правовий зв'язок з державою. Також існують поняття «апатриди» та «біпатриди», які повязані з громадянством.
- Біпатриди – це
особи, які мають декілька громадянств.
Апатриди – це особи без громадянства.
- Підстави набуття громадянства України:
-за народженням
-за територіальним походженням
-прийняття громадянства
-усиновлення чи встановлення опіки над дитиною
-поновлення у громадянстві.
- Умови прийому до громадянства України:
А) визнавати та виконувати Конституцію та закони України
Б) не перебувати в іноземному громадянстві
В) безперервно проживати на території України протягом 5 років
Г) володіти державною мовою
Д) мати законні засоби існування.
- Припинення громадянства України можливе внаслідок:
- виходу з громадянства
- втрати громадянства
- підстав передбачених міжнародними договорами України.
- Втрата громадянства передбачена, якщо громадянин України:
- добровільно отримав іноземне громадянство
- вступив на державну службу іншої держави
- незаконно отримав громадянство України .
- Документи, які посвідчують особу громадянина України:
-паспорт громадянина України
-закордонний паспорт громадянина України
-свідоцтво про народження та ін.
- Юридичні задачі:
Робота з юридичними ситуаціями для закріплення вивченого матеріалу.
1)У родині Марії та Андрія народився син. Вони є громадянами України. Син народився в Мінську де батьки гостювали. Чи отримає громадянство України малюк?
2)У пологовому будинку Києва народилась дівчинка. Мати громадянка України, батько громадянин
Йорданії, який навчається в Київському політехнічному інституті. Батько вважає, що дитина є громадянином Йорданії, а мати хоче щоб дитина отримала громадянство України. Яке громадянство матиме дитина?
3)Під час навчання в університеті Ганна одружилася з громадянином Лівану Ахмедом.
Після закінчення навчання вони виїхали жити до Лівану. Через рік у них народилась донька. Мати хвилюється, чи має право на українське громадянство її дитина.
4)До дверей лікарні в Одесі було підкинуто новонароджену дитину. Встановити її батьків не вдалося. Головний лікар звернувся до юристів з питанням про визначення громадянства дитини в цьому випадку.
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/7631851 https://learningapps.org/1352795
- Домашнє завдання.Виконати завдання 11, с.81 в підручнику
Урок №12. Тема: Демократія. Верховенство права. Поняття Основного закону держави. Структура Конституції України. Конституційний лад України.
- Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-demokratiya-verhovenstvo-prava-ponyattya-osnovnogo-zakonu-derzhavi-310274.html
- Відео:
- Опрацюй!!!
- Опрацюй!!!
- Завдання. Побудуй схему "Гілки влади"
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/1071360
- Домашнє завдання. Виконати завдання 6, с.71
Урок №11. Тема: Права людини. Покоління прав людини. Механізми захисту прав та свобод людини і громадянина в Україні.
Права людини - це соціальна спроможність людини вільно діяти, самостійно обирати вид і міру своєї поведінки з метою задоволення різнобічних матеріальних і духовних потреб людини шляхом користування певними соціальними благами в межах, визначених законодавчими актами.
Відповідно до Європейської Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, що була ратифікована Україною, основоположними правами і свободами визнаються:
• право на життя;
• заборона катування;
• заборона рабства і примусової праці;
• право на свободу та особисту недоторканність;
• право на справедливий суд;
• ніякого покарання без закону;
• право на повагу до приватного та сімейного життя;
• свобода думки, совісті та релігії;
• свобода вираження поглядів;
• свобода зібрань та об’єднання;
• право на шлюб;
• право на ефективний засіб юридичного захисту;
• заборона дискримінації.
- Запиши!!!
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/1867723
- Домашнє Завдання. Виконати завдання 10, с.89-90 в підручнику
Урок №10. Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «Основи теорії держави і права» та «Правовідносини. Правопорушення. Юридична відповідальність»
Урок №9. Тема: Практичне заняття. Обставини, що виключають шкідливість (суспільну небезпеку) діяння
Обставини, що виключають юридичну відповідальність - це передбачені чинним законодавством правомірні, зовнішньо схожі зі злочинами діяннялюдини, що не є такими через їхню суспільну корисність або прийнятність,які виключають юридичну відповідальність особи, що їх вчинила, за заподіяну шкоду.
Одним із принципів законності держави є принцип невідворотності відповідальності за скоєне правопорушення. Але законодавством України передбачено підстави для звільнення
- Матеріали до уроку: https://vseosvita.ua/library/prakticne-zanatta-2-obstavini-so-viklucaut-skidlivist-suspilnu-nebezpeku-dianna-16432.html
- Використовуючи витяги з нормативних актів (с. 58–61), визначте, чи скоєно правопорушення в поданих випадках, форму вини, обставини, що виключають шкідливість (суспільну небезпеку) діяння (якщо вони є)
- Порівняйте поняття, визначивши в них спільне та відмінне.
Поняття | Спільне | Відмінне |
Крайня необхідність | ||
Енобхідна оборона |
- Домашнє завдання. Заповніть таблицю с.56 в підручнику. Підготуватися до контрольної роботи
Урок №8. Тема: Юридична відповідальність: поняття, підстави, види.
- Переглянь відео:
- Запиши!!!
Десятикласниця Настя Поліглот, поспішаючи на урок англійської, перейшла вулицю у двадцяти метрах від пішохідного переходу. Намагаючись об’їхати школярку, водій автомобіля змушений був різко звернути на узбіччя. У результаті відбувся наїзд на газетний кіоск і автомобіль було пошкоджено.
1. Дайте правовий аналіз дій Насті Поліглот.
2. Чи можуть її притягти до відповідальності?
- Робота з таблицею:
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/9508311
- Домашнє завдання. Навести в зошит приклади різних видів відповідальності
Урок №7. Тема: Правопорушення: поняття, склад, види.
- Запам'ятай!!!Правопору́шення — це неправомірне (протиправне) суспільно-шкідливе винне діяння (дія чи бездіяльність) деліктоздатної особи, за вчинення якого особа може бути притягнута до юридичної відповідальності. Правопорушення (delictum) за ступенем суспільної небезпеки поділяються на злочини і проступки.
- Презентація до уроку: https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-pravoporushennya-ponyattya-sklad-vidi-do-uroku-z-pravoznavstva-u-9-klasi-126982.html
- Робота з схемою:
Вирішення правових задач.
Пара розв’язує правову задачу, використовуючи схеми складені під час уроку, матеріал конспекту та підручника:
Укажіть склад та вид правопорушення: Громадянин П. під час бійки завдав громадянину Д. легких тілесних ушкоджень.
Укажіть склад та вид правопорушення: Керівництво підприємства протягом трьох місяців не сплачувало робітникам заробітну платню
Укажіть склад та вид правопорушення: Студенти одного з навчальних закладів вирішили провести несанкціонований мітинг.
Укажіть склад та вид правопорушення: 16-річні підлітки спробували вживати спиртні напої під час шкільної дискотеки.
Укажіть склад та вид правопорушення: Учні, намагаючись зірвати контрольну роботу, зателефонували до школи і повідомили, що школа замінована.
Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/22157306
- Домашнє завдання. Знайдіть у ЗМІ повідомлення про правопорушення і спробуйте визначити їх склад
Урок №6.Тема: Правовідносини. Склад правовідносин. Підстави виникнення, зміни і припинення правовідносин.
- Презентація до уроку: https://naurok.com.ua/pravovidnosini-sklad-pravovidnosin-pidstavi-viniknennya-zmini-i-pripinennya-pravovidnosin-197574.html
- Перегляньте відео:
- Запам'ятай!!!
- Юридична задача.
- РОБОТА З НОВИМИ ТЕРМІНАМИ.
- Завдання.
- Опрацюй!!!
Експрес-контроль результатів вивчення теми:
1. Які з названих суб’єктів правовідносин належать до юридичних осіб?
а) громадяни України; б) організації; в) іноземці;
г) підприємства; д) установи; є) особи без громадянства;
2. Укажіть серед наведеного об’єкти правовідносин.
а) твори мистецтва, літератури, живопису;
б) гроші, лотерейні білети;
в) іноземець, особа без громадянства;
г) життя, здоров’я, честь, гідність людини;
д) право фізичної особи укласти договір дарування;
е) стихійне лихо, смерть людини.
3. Які з названих суб’єктів правовідносин належать до фізичних осіб?
а) громадяни України; б) організації; в) іноземці;
г) підприємства; д) установи; е) особи без громадянства;
4. Назвіть у наведеному переліку юридичних фактів дії.
а) укладення трудової угоди; б) народження дитини;
в) створення комп’ютерної програми; г) повінь;
д) складення заповіту; е)смерть людини. навчальної діяльності
Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/1209127
Домашнє завдання. Виконати завдання №7, с.42 в підручнику
Урок №5. Тема: Практичне заняття: Соціальне призначення держави
- Виконати практичну роботу в робочий зошит (сфотографувати роботу та надіслати мені на перевірку)
- Домашнє завдання. Поміркуй, якою може бути ідеальна держава. Напиши міні-есе на тему "Ідеальна держава".
Урок №4. Тема: Передумови виникнення держави. Поняття й ознаки держави. Державна влада. Форми держави. Функції держави
2) Необхідність підтримання суспільного порядку.
3) Необхідність організації захисту та ведення військових дій.
Держава — це специфічна, політико-територіальна організація, що виражає інтереси населення.
Держава — особлива організація політичної влади, що існує у суспільстві, за допо- могою якої здійснюється управління загальносуспільними та місцевими справами.
Ознаками держави є:
1.Територія і населення. Держава є єдиною універсальною, специфічною організацією на території країни. Під її впливом перебуває все населення; держава встановлює адміністративно-територіальний поділ країни, інститут громадянства.
2.Публічна влада. Влада, яка не співпадає з населенням, проте виступає від його імені, забезпечує державний примус у вигляді органів державної влади (законодавчі, виконавчі, судові…)
3.Податки. Обов’язкові платежі на користь держави від громадян, підприємств, організацій, установ, необхідні для функціонування держави (утримання державного апарату, медицина, освіта, культура тощо).
4.Наявність органів державного примусу (армія, поліція, служби безпеки держав тощо). Лише держава (її органи) наділена повноваженнями застосовувати примус до всіх без винятку осіб, які перебувають на її території: громадян, осіб без громадянства, іноземців.
5. Система права. Держава встановлює загальнообов’язкові правила поведінки, доводить їх до людей, забезпечує дотримання, вимагає виконання, а в разі порушення застосовує примус.
6.Грошова система.
7.Формальні реквізити — державні символи (Державна символіка — засіб ідентифікації суверенної держави і суб’єкта влади в системі внутрішніх і міжнародних відносин, яка являє собою законодавчо закріплені символи — Державний Герб, Державний Прапор та Державний Гімн).
8.Суверенітет (фр. souveraineté — найвища влада). Здатність держави проводити самостійну внутрішню і зовнішню політику. Влада держави поширюється на всі організації, на всіх осіб, які перебувають у країні (органи влади приймають обов’язкові для всіх закони, встановлюють податки тощо). На міжнародній арені держава самостійно приймає рішення щодо напрямів зовнішньої політики, вступу до міжнародних організацій, встановлення політичних та економічних зв’язків з іншими державами.
Державна влада –різновид влади, що здійснюється державою та її органами.
Ознаки державної влади:
Верховенство – посідає найвище місце серед усіх інших видів влад та має панівне становище (наділена такими функціями, яких не має жодна інша влада).
Легітимність – діє на законних підставах (народ обирає на основі законів про вибори).
Загальність – поширюється на усіх осіб, що перебувають в межах кордонів цієї держави (громадяни держави, іноземці, особи без громадянства).
Суверенітет – незалежність від будь-якої іншої влади (здатність самостійно приймати закони, укладати договори, програми тощо).
Публічність – владу здійснюють спеціально створені органи (парламенти, міністерства, відомства, суди, поліція...).
Універсальність – має вплив на всі найважливіші відносини в суспільстві.
Обов`язковість – рішення органів державної влади є обов’язковими для виконання (невиконання тягне за собою державний примус — юридичну відповідальність).
Функції держави (функція — лат. functio — виконання) — основні напрями ді- яльності держави для управління суспільством.
- Робота з схемою (запиши в зошит).
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/23385472
- Домашнє завдання. Виконати завдання №6, с.22 в підручнику
Урок №3. Тема: Поняття та ознаки права. Джерела права. Система права та її елементи. Цінність права
- Презентація до уроку:https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-ponyattya-ta-oznaki-prava-dzherela-prava-sistema-prava-ta-elementi-cinnist-prava-300117.html
- Норми права виникають з появою держави. Ознакою держави є наявність норм права, тобто наявність загальнообов’язкових правил поведінки. Держава видає закони та підзаконні акти, які є загальнообов’язковими для всього населення країни.
-
Завдання.Продовжи речення:
1) Які слова мають спільний корінь зі словом «право»?
Це слова «правильно», «правда», «справедливість».........
2) Як ви розумієте слова давньокитайського філософа Конфуція: «право та справедливість полягають у тому, щоб кожен мав і робив своє так, щоб ніхто не мав чужого і не позбавлявся свого»?
3) Як ви розумієте вислів давньоримських юристів: «Право є мірилом правильного, і все, що суперечить мірилу правильного, є несправедливим»?
Тривалий час людство вважало, що правитель, законодавець може бути вище закону. Але сьогодні в більшості країн конституційно закріплено принцип верховенства права. Цей принцип передбачає, що жодна людина не є вище закону, що ніхто не може бути покараним державою, крім як за порушення закону, і що ніхто не може бути засудженим за порушення закону іншим чином, ніж у порядку, встановленому законом.
Запам'ятай!!!Право – це система встановлених або санкціонованих державою загально обов’язкових правил поведінки (норм), які охороняються силою державного примусу і забезпечують регламентацію суспільних відносин у межах території всієї країни.
Ознаки права:
1) норми права – це правила поведінки, які походять вже не від суспільства, а від держави, втілення волі політичних сил, які перебувають при владі;
2) у випадках невиконання норм права добровільно,забезпечуються шляхом державного примусу;
3) регулюють найбільш важливі питання з позицій інтересів суспільства, держави та особи;
4) це правила поведінки загального характеру, тобтопоширюються на всіх,
5) встановлюють юридичні права та обов’язки учасників суспільних відносин,
6) виражаються в певних офіційних формально визначених формах (закони, постанови, укази),
7) діють у єдності, складаються у правові інститути.
Джерело права – спосіб закріплення правил поведінки, що
встановлюється державою.
Види джерел права:
1)
Нормативно-правовий акт
2) Правовий прецедент
3)
Нормативно-правовий договір
4) Правовий звичай
5) Релігійно-правова
норма
6) Міжнародно-правовий акт
Система права - це науково організована сукупність правових
норм, розподілених за групами - правовими інститутами, зведеними у підгалузі,
які у свою чергу утворюють галузі - цілісні нормативні утворення.
Галузь права - відносно самостійна сукупність юридичних норм,
яка регулює якісно однорідну сферу суспільних відносин специфічним методом
правового регулювання.
Інститут права - система відносно відокремлених від інших і
пов'язаних між собою правових норм, які регулюють певну групу (вид) однорідних
суспільних відносин.
- Домашнє завдання. Опрацювати сторінки 25-32 в підручнику
Урок №2. Тема: "Соціальні норми. Поняття і види соціальних норм."
- Поміркуй!!!! Навіщо суспільству соціальні норми?
- Завдання. Підготуй "асоціативний кущ" на тему "НОРМА"
- Правила (норми) загального характеру, які регулюють відносини в людському суспільстві та встановлені державою, суспільством, об’єднаннями громадян тощо, називають соціальними нормами.
- Завдання: Робота з схемою
- Запам'ятай!!!!
1) правові — це загальнообов'язкові, формально визначені правила поведінки, встановлені або санкціоновані державою і спрямовані на врегулювання найважливіших суспільних відносин шляхом надання їх учасникам юридичних прав і покладення на них юридичних обов'язків. Іншими словами, це — правило, що містить дозвіл, обмеження, заборону або покладає позитивний обов'язок, а також визначає, яким чином слід діяти за певних обставин;
2) моральні — це правила поведінки людей, які склалися у суспільстві на підставі їх уявлень про честь, гідність, совість, добро і зло, справедливе й несправедливе, гуманне й негуманне, та забезпечуються їх внутрішніми переконаннями та засобами громадського впливу. Норми моралі, зазвичай, незафіксовані документально, вони існують як моральні орієнтири у свідомості людей. Слід зазначити, що в суспільстві, крім класово обумовлених моральних настанов, сформувалися і моральні вимоги загальнолюдської значущості, зокрема турбота про людей похилого віку, надання матеріальної та моральної допомоги хворим і незаможнім громадянам тощо;
3) корпоративні (норми об'єднань громадян) — це правила поведінки, що встановлюють для своїх членів об'єднання громадян, які держава визнає або навіть надає їм обов'язкового характеру. Особливість корпоративних норм полягає у тому, що вони регулюють діяльність, зумовлену завданнями певних об'єднань громадян і спрямовану на досягнення певної мети, заради якої вони створені. Ця група соціальних норм знаходить свій вираз і закріплення у правових актах (статути, положення, програми), які видаються відповідними об'єднаннями;
4) звичаєві — це неписані правила поведінки людей, соціальних груп, що склалися історично у суспільстві внаслідок багаторазового повторення і використання протягом тривалого часу в аналогічних ситуаціях, які закріпилися у їх свідомості та поведінці, стали внутрішньою потребою їх психічної діяльності. Різновидом звичаїв є традиції. Вони також зумовлені звичкою, природністю формування й утвердження в свідомості людей того чи іншого типу поведінки. Традиції охоплюють, як правило, відповідний тип поведінки, складаються не з однієї дії, а із стилю поведінки. Іншими словами, традиції — це загальні правила поведінки людей, соціальних груп, які закріплені у суспільній практиці внаслідок багаторазового повторення протягом тривалого часу та передаються із покоління у покоління.
Домашнє завдання: Заповніть таблицю в зошит
Урок №1. Тема: "Соціальні передумови права. Мораль і релігія. Фундаментальні засади права: гідність, свобода, рівність, справедливість. Людина як найвища соціальна цінність."
- Релігія (від лат. religio – «зв'язок») – особлива система світогляду та світосприйняття конкретної людини або групи людей, набір культурних, духовних та моральних цінностей, що обумовлюють поведінку людини.
- Мораль — це система суто умовних правил поведінки в суспільстві
- Людська гідність — це сукупність моральних, світоглядних, професійних якостей людини, які дають їй підстави для самоповаги і для усвідомлення своєї суспільної цінності. Гідність — це морально-етична цінність, що позначає самоусвідомлення та самоповагу людської особистості. Гідність — невід’ємна частина особистості.
- Свобода, оскільки людська воля становить важливу частину людської гідності; примушування робити щось усупереч нашому бажанню принижує людську особистість.
- Другою фундаментальною цінністю концепції прав людини є рівність. Держава не повинна і не може когось виокремлювати. Державна влада покликана забезпечити хоча б мінімальні умови всім, хто перебуває під її юрисдикцією, щоб вони могли жити з почуттям людської гідності.
- Справедливість: усі люди рівні у своїй належності до людського роду, тому заслуговують справедливого ставлення.
- Завдання. Поміркуйте разом. Розгляньте ілюстрацію. Як співвідносяться поняття «рівність» і «справедливість»? Як можна інакше символічно зобразити інші поняття?
- Домашнє завданння. Записати та запам'ятати терміни «гідність», «свобода», «рівність», «справедливість», «мораль», «релігія»;
Немає коментарів:
Дописати коментар