Урок 35.Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «Середньовічний Схід»
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8434036
Урок №34.Тема: Індія в період політичної децентралізації (дроблення). Делійський султанат. Досягнення індійської культури. Японія. Практичне заняття . Провести уявну екскурсію до середньовічних пам’яток культури Китаю та Індії;
- Опрацюй Індія в Середні віки
- Переглянь презентаціюІндія
- Відеоурок Індія з 7 хвилини
- Опрацюй Японія в Середні віки
- Практичне завдання. Підготуй уявну екскурсію до пам'яток Китаю та Індії на вибір
Урок №33. Держава і суспільство в середньовічному Китаї. Досягнення китайської культури
Урок №32.Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми « Країни Центральної та Східної Європи»
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3099029
Урок №31. Практичне заняття: «Позначити на контурній карті території Польського, Угорського, Чеського королівств, Османської імперії, Золотої Орди, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, місце Грюнвальдської битви, територію поширення гуситського руху і гуситських воєн, напрямки походів турків
- Завдання. Заповни в зошит таблицю з графами "вивчена країна", "розташування" (материк, його частина)," столиця "
Урок №30.Тема: Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ. Культура Османської імперії.
- Переглянь презентацію Утворення Османської імперії
- Випиши в зошит історичні терміни: турки-османи, султан,яничари,візир, Диван,муфтій, мечеть
- Робота з картою. Запиши території, які входили до Османської імперії протягом 13-15 століть
- Переглянь відео Падіння Константинополя 1453 року
- Підготуй сенкан Мехмеда ІІ Завойовника
- Домашнє завдання.Підготуватися до практичної роботи
Урок №29.Тема: Монгольська навала на Русь. Новгородська боярська республіка. Московська держава. Іван ІІІ.
- Опрацюй конспект до уроку
- Переглянь презентацію
- Підготуй стрічку часу "Правління Володимиро-Суздальських князів" (Юрій Долгорукий, Андрій Боголюбський, Всеволод Велике Гніздо)
- Склади тези Боярська новгородська республіка
- Хто такий Олександр Невський? Яку роль він відіграв у Льодовому побоїщі? Між ким відбулася битва? Як закінчилась?
- Завдання.Підготуй сенкани московських князів Дмитрія Донського та Івана ІІІ
- Запам'ятай. 1147 р. прийнято вважати роком заснування Москви за князювання владимиро-суздальського князя Юрія Долгорукого.11 листопада 1480 р. вважається датою падіння монголо-татарського іга.
- Запиши та вивчи: республіка, Золота Орда, ярлик, баскак, боярська дума, Судебник
- Вправа https://learningapps.org/6245880
- Домашнє завдання. Вивчити терміни
Урок №28.Тема: Чернечі лицарські ордени (Тевтонський, Лівонський, орден Мечоносців) та християнізація Східної Європи Польське королівство. Казимир ІІІ. Велике князівство Литовське. Угорське королівство. Іштван І. Королівство Чехія. Ян Гус і Гуситські війни
- Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-yan-gus-i-gusitski-viyni-49537.html
- Переглянь:
- В якому році була заснована Угорська держава?
- Якого короля вважають засновником Угорського королівства?
- Переглянь відео Ян Гус : (письмово в зошит)
- Хто такий Ян Гус?
- Проти чого він протестував?
- Хто такі гусити?
- Назви причини та хронологічні межі гуситських війн?
- Яка різниця між таборитами та чашниками?
- Як помер Ян Гус?
- Інтерактивна вправа Угорщина та Чехія
- Домашнє завдання. Сенкан діяча на вибір
Урок №27.Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «Матеріальний і духовний світ»
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4744677
Урок №26.Тема: Практичне заняття. «Описати (на основі доступних джерел) повсякденне життя середньовічного студента/учня»
- Завдання. Написати стислий твір «Повсякденне життя середньовічного студента» за планом
- Домашнє завдання.Підготуватися до уроку узагальнення
Урок №25.Тема:Раннє Відродження й гуманізм.
Опрацюй!!!!ДОБА ВІДРОДЖЕННЯ
Із середини ХІІІ ст. у Західній Європі почав формуватися новий етап розвитку культури — Відродження, або Ренесанс (від італ. rinascimento, франц. renaissance — відродження). Назва цієї доби пов'язана з тим, що діячі культури прагнули відродити античне мистецтво, його високий художній рівень і гуманізм. Носіями гуманізму були насамперед городяни: вчені, поети, художники. У центрі їхньої уваги постала людина, усе людське.
Варто запам'ятати!
Гуманізм — (від лат. humanism — людяний, людський) — прогресивний рух у західноєвропейській культурі, система поглядів на людину як на найвищу цінність — «найкраще створіння Боже». Гуманісти утверджували повагу до гідності й розуму людини, її право на щастя, вільний вияв природних почуттів і здібностей.
Відмітними особливостями Відродження були реалістична й гуманістична художня творчість, уявлення про свободу і гідність людської особистості. Здобутки античної, нехристиянської культури засуджувалися церквою і були частково забуті, тож вони потребували відродження.
Добу між Стародавнім світом і Відродженням гуманісти оголосили часом темряви і неуцтва. Вони першими назвали цей період Середніми віками, а добу, коли вони самі жили, вважали Новим часом.
ПЕРІОДИ ВІДРОДЖЕННЯ
Раннє Відродження (середина ХІІІ ст. — кінець XV ст.)
Високе Відродження (кінець XV ст. — початок XVI ст.)
Пізнє Відродження (перша третина XVI ст. — початок XVII ст.)
ІДЕЇ ГУМАНІЗМУ В КУЛЬТУРІ ТА МИСТЕЦТВІ
Гуманісти виявляли великий інтерес до культури стародавніх Греції і Риму. Саме досягнення античних філософів, поетів, художників, архітекторів і скульпторів були взірцем для митців і вчених епохи Відродження, яка позначилася небувалим розквітом мистецтва.
Пригадайте, із творами яких авторів доби Античності ви знайомі. Які з них вас вразили найбільше? Чому?
Письменники-гуманісти оспівували природу, але водночас описували тогочасне бурхливе життя, прекрасні й сильні людські почуття. Живописці продовжували створюватикартини на біблійні сюжети, проте для зображення Ісуса Христа і святих їм позували звичайні люди. Дедалі більше з'являлося портретів сучасників: і вельможних правителів, і простих городян.
Засновником раннього італійського гуманізму вважають Данте Аліг'єрі (1265-1321 рр.). Він був останнім поетом Середньовіччя і водночас першим поетом Відродження.
«Батьком» гуманістичної культури в Європі був поет і вчений Франческо Петрарка, який жив у 1304-1374 рр. Він розшукував і збирав античні рукописи, вивчав латинську мову, античну філософію, спосіб мислення римських авторів. Петрарка став творцем нової системи культурних цінностей, центром якої була Людина.
Завдання. Скласти порівняльню таблицю "Представник гуманізму", "Роки життя", "Твори", "Ідеї"
Завдання.Визначте за словами-підказками з хмаринки поняття, яке характеризує нове явище доби Середньовіччя.
Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/10743608 https://learningapps.org/10742232
Домашнє завдання. Підготуватися до практичної роботи, знайти інормацію про перші університеті в Європі
Урок №24.Тема: Архітектура і мистецтво.
- Презентація6 https://naurok.com.ua/prezentaciya-arhitektura-ta-mistectvo-serednovichchya-143074.html
Варто запам'ятати!
Романський стиль (від лат. romanus — римський) — стиль Раннього Середньовіччя в Європі, що найбільше проявився в архітектурі, має елементи давньоримського та візантійського мистецтва.Готичний стиль (від італ. gotica — готський) — стиль середньовічного мистецтва XII—XV ст., поширений у Західній і Центральній Європі, що відзначався вертикальною спрямованістю форм, значною кількістю кам'яного різьблення і скульптурного оздоблення.
ХАРАКТЕРНІ РИСИ РОМАНСЬКОГО І ГОТИЧНОГО АРХІТЕКТУРНИХ СТИЛІВ | |
Романський стиль (Х—ХІІ ст.) | Готичний стиль (середина XII—XV ст.) |
Товсті масивні стіни, на яких розташований важкий напівкруглий звід | Високі, наче спрямовані в небо, споруди, що створюють враження легкості |
Потужні приземні будівлі, що ззовні схожі на фортеці | Звід будівлі розташований на опорних стовпах, простір між ними забудовувався легкими стінами |
Вузькі вікна, що нагадують бійниці. Використовувалися вітражі | Величезні вікна з вітражами, що пропускали багато світла |
Широке використання напівкруглих арок: на стінах, в отворах вікон, над входом | Ажурні великі і маленькі вежі, а також шпилі, що звужуються догори. |
Оздоблення стін фресками | Прикрашання храмів і будівель скульптурними композиціями, розетами — круглими вікнами |
МИСТЕЦТВО РАННЬОГО ВІДРОДЖЕННЯ
Найвизначнішим твором видатного італійського скульптора Донателло є бронзова статуя «Давид» (близько 1440 р.). Митець зобразив юного героя після його перемоги над велетнем Голіафом, на відрубану голову якого він поставив свою ногу. Подібно до грецьких богів і героїв, Давид не прикриває свого стрункого тіла.
На замовлення цеху зброярів Донателло виконав статую «Святий Георгій» (покровитель воїнів) (1415-1417 рр.). Створений скульптором образ молодого воїна став романтичним символом Флоренції.
Статуї «Давид» і «Святий Георгій» (роботи скульптора Донателло)
Особливе місце посідає творчість італійського художника Сандро Боттічеллі — найвидатнішого майстра Раннього Відродження. Протягом кількох років Боттічеллі виконував замовлення для могутніх правителів Флоренції — роду Медічі. Дві найбільш прославлені свої композиції — «Народження Венери» (близько 1484 р.) і «Весна» (близько 1485 р.) — Боттічеллі присвятив Джуліано Медічі і його коханій Сімонетті Веспуччі, прекрасний образ якої художник втілює майже в усіх своїх живописних роботах.
- Домашнє завдання. Перегляньте відеореконструкцію та укладіть розповідь про будівництво готичного собору: https://www.youtube.com/watch?v=ySgGvrBEy7U
Урок №23.Тема: Християнська церква в ХІ – ХV cт. Єретики і боротьба з ними .
ЦЕРКОВНИЙ РОЗКОЛДо середини XI ст. християнська церква вважалася єдиною. Проте у Західній Європі главою церкви був Папа Римський, а у Візантії — константинопольський патріарх. Розбіжності між західною і східною церквою посилилися, коли Папа Римський оголосив про намір її реформувати. Візантійське духівництво вбачало в цьому загрозу свого підпорядкування Папі. Крім цього, між західними і східними християнами наростали розбіжності в розумінні релігійного вчення, здійсненні літургії і обрядів.
У 1054 р. відбувся остаточний поділ християнської церкви на західну і східну. Відтоді західна церква почала називатися католицькою, або римо-католицькою, а східна — православною, або греко-православною, або візантійською.
За доби Середньовіччя церква мала значну силу і надзвичайний вплив на суспільство. Проте з'являлося дедалі більше людей, що виступали проти її вчення. Їх називали єретиками.
У ХІІ—ХІІІ ст. в середньовічній Європі виникають єретичні рухи, які були пов'язані з розквітом міст. Саме в містах збільшувалася кількість освічених людей, здатних читати релігійні книги й розмірковувати над їхнім змістом.
Варто запам'ятати!
Єретик (від грец. — відступник) — людина, яка відступилася від догм панівної релігії, виступає проти загальноприйнятого в суспільстві вчення; віровідступник.
Наприкінці ХІ ст. — початку ХІІ ст. на півдні Франції поширилася єресь так званих катарів, або альбігойців.
ІНКВІЗИЦІЯ
Служителі церкви в усіх країнах переслідували єретиків і чинили жорстокі розправи над ними. Страшною карою було відлучення від церкви. Така людина була поза законом. Жоден вірянин під загрозою жорстокої кари не мав права їй допомагати, надавати прихисток.
У XIII ст. для боротьби з єретиками Папа створив особливий церковний суд — інквізицію.
Варто запам'ятати!
Інквізиція (від лат. — розслідування, розшук) — особливий суд католицької церкви, метою якого було переслідування єретиків. З ХІІІ ст. Папа Римський доручив цю справу спеціальним уповноваженим — інквізиторам, які володіли особистою недоторканністю, тобто непідсудністю місцевій світській і церковній владі.
ОРДЕНИ ЖЕБРУЩИХ ЧЕНЦІВ
Наприкінці ХІ ст. діяльність деяких монастирів суперечила євангельським ідеалам. Це породжувало тугу за колишньою простотою життя ченців. Тому впродовж XI—XV ст. виникають нові чернечі союзи зі своїми статутами — ордени.
Середньовічні ордени поділяють на такі групи:
- чернечі і жебрущі (августинський, домініканський, францисканський та ін.);
- духовно-рицарські (об'єднання рицарів-хрестоносців для збройного захисту християнства).
СХОЛАСТИКА. ТОМА АКВІНСЬКИЙ
Напрямом середньовічної християнської філософії була схоластика (у перекладі з грецької — шкільний, вчений). Її головною метою було обґрунтування релігійних догм (вчень). Яскравим представником схоластики був Тома Аквінський (1225-1274 рр
Завдання. Виписати основні терміни та поняття в зошит
Домашнє завдання. Виконайте творчий проєкт (історичний портрет, сторінка в соціальних мережах) «Тома Аквінський». Скористайтеся інтернет-ресурсом до підручника.
Урок №22.Тема6 Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування..
- Презентація: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-temi-naukovi-i-tehnicni-dosagnenna-knigodrukuvanna-kursu-vsesvitnoi-istorii-7-klas-556362.html
Опрацюй!!!Ще наприкінці XII ст. в Західній Європі переважали знання, не підкріплені дослідною практикою. Проте життя потребувало не тільки теорій, а й практичних знань.
Провісником дослідної науки був оксфордський професор, монах Роджер Бекон (1214-1292).
Який підхід до науки засуджував, а який — схвалював учений? Які відкриття чи передбачення вдалося йому зробити? Припустіть, чому скульптор зобразив Бекона саме так.
УРИВКИ З ТВОРІВ РОДЖЕРА БЕКОНА
• У старовинних книжках сказано, що алмаз можна розколоти за допомогою козячої крові. Я змочував алмаз козячою кров’ю, і в мене нічого не вийшло. Проте спосіб розколювати алмаз добре знають ювеліри…
• Можна зробити візки без будь-якої худоби, які можуть котитися з неймовірною швидкістю; літальні машини, сидячи в яких, людина зможе приводити в рух крила, що ударяють по повітрю, подібно до пташиних. Прозорі тіла можна так обробити, що далекі тіла здаватимуться близькими, і навпаки. На неймовірній відстані можна буде читати найдрібніші літери, розглядати зорі.
•…Нема нічого гіднішого, ніж вивчення мудрості, яка відганяє темряву неуцтва, від цього залежить благо всього світу. Якою є людина у вивченні мудрості, такою вона є й у житті…
Вагомий внесок у розвиток дослідних знань зробила середньовічна алхімія, яка займалася пошуками «філософського каменю» — способу виготовлення універсальних ліків, та перетворенням звичайних металів на срібло чи золото. Досліджуючи хімічні й фізичні властивості багатьох речовин, алхіміки отримали чимало сплавів і хімічних сполук, зокрема соду.
В епоху Хрестових походів розвинулися географічні знання, стали досконалішими географічні карти, з’явилися й перші географічні атласи. Ще в XIII ст. венеціанський купець і мандрівник Марко Поло дослідив та описав Китай і Центральну Азію.
Завдання:
- Завдання. Запиши винаходи Середніх Віків
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/10071276
- Домашнє завдання.Виконайте творчий проєкт «Сторінка середньовічного вченого, винахідникав сучасних соціальних мережах» (один із героїв параграфа на вибір).
Урок №21.Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «Європейське суспільство і держави»
Урок №20.Тема: Практичне заняття. «Встановити (на основі витягів з тексту документа) цінність «Великої хартії вольностей» для сучасних європейців, її значення для становлення європейської правової культури.»
- Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-praktichna-rob ota-velika-hartiya-volnostey-163670.html
Хто такий Іоанн Безземельний
На основі тексту і документа поясніть іронічне прозвання Іоанна.
«Велику хартію вольностей» підписав Іоанн Безземельний (1199-1216) — один із синів Генрі ІІ Плантагенета. Жоден із тогочасних хроністів не знайшов для нього доброго слова.
Сучасники глузували з нього через те, що Генрі ІІ обділив його при розподілі спадку. До того ж унаслідок невдалої війни з Францією Іоанн утратив на континенті всі спадкові землі Плантагенетів. Тож Безземельним його прозвали не без підстав.
Про які риси характеру Іоанна Безземельного ви дізналися з документа? Як ви думаєте, до яких наслідків могла призвести така поведінка глави держави?
...Іоанн був схильний до нападів лютого гніву, під час яких «очі його метали блискавки і він весь синів»... характерною була його нездатність... закінчувати те, що він почав, і залишатися на тій стороні, яку він собі обрав; він зраджував всім, хто намагався залучити його на свій бік: своєму батькові, своєму братові Річарду, своїм союзникам, своїм друзям, своїм баронам... До цієї нестійкості приєднувалися нісенітне зухвальство і цинічна легковажність, що обурювали духовних осіб: він не був у змозі навіть під час якої-небудь церемонії, наприклад коронації його як герцога нормандського, тримати себе пристойно...
2. За яких обставин з'явилася «Велика хартія вольностей» і яким був її зміст
Поміркуйте, чому король Іоанн підписав «Велику хартію вольностей».
У 1215 р. барони змусили Іоанна Безземельного підписати грамоту — «Велику хартію вольностей» (Magna Carta), що гарантувала його підданим певні права та привілеї. Документ виготовили в кількох копіях, аби кожне графство отримало екземпляр з оригінальним підписом короля.
- Робота з документом:
ВИТЯГ ІЗ «ВЕЛИКОЇ ХАРТІЇ ВОЛЬНОСТЕЙ»
1. По-перше, ми дали перед богом згоду і підтвердили цією хартією за нас і наших нащадків на віки, щоб англійська церква була вільною і повною мірою й недоторканністю володіла своїми правами і свободами.
12. Ані щитові гроші, ані будь-які інші платежі не повинні стягувати в нашому королівстві інакше, ніж за загальною радою королівства нашого...
13. Місто Лондон... всі інші міста, і бурги, і містечка, і порти мали всі свободи і вільні свої звичаї.
14. Щоби мати загальну раду королівства для призначення нових платежів чи обкладення щитовими грішми, ми накажемо скликати архієпископів, єпископів, абатів, графів, старших баронів нашими листами кожного окремо...
20. Вільна людина буде штрафуватися за дрібний проступок відповідно до виду цього проступку, причому повинно залишатися недоторканним основне майно відповідача...
39. Жодна вільна людина не буде заарештована, ув'язнена, або позбавлена майна, або оголошена поза законом, або відправлена у вигнання інакше, ніж за законним вироком рівних цій людині та за законом країни.
41. Усі купці повинні мати право вільно й безпечно виїздити з Англії та в'їздити до неї, перебувати та їздити Англією, як суходолом, так і водою, для того, щоб купувати і продавати без будь-яких незаконних мит, сплачуючи лише старовинні та справедливі, звичаєм установлені мита, за винятком воєнного часу...
61. Ми [король] створюємо. гарантію, а саме: щоб барони обрали двадцять п'ять баронів із королівства, кого забажають, а ті повинні всіма силами охороняти і змушувати охороняти мир і вольності, які ми їм надали...
- Завдання.Заповнити таблицю.Основні питання
Як Хартія вольностей захищала різні верстви англійського населення
Які права надавали церкві
Якими були права вільної людини
Якими були права загальної ради
Якими були права Лондона та інших міст
Якими були права купців
Як стягувалися податки
Як штрафували людину
- Домашнє завдання.Підготуватися до уроку узагальнення
Урок №19.Тема: Реконкіста. Утворення королівства Іспанія. Ізабелль I, Фернандо II.
- Презентація: https://ppt-online.org/433859
- Відео:
- Робота з картою:
- Запам'ятай терміни:
Династична унія — від поєднання слів «династія» — «родина» і «унія» — «об’єднання, союз»; об’єднання двох держав, що зберігають власні кордони, закони та інтереси, але управляються однією династією, зазвичай утвореною в результаті шлюбу.
Кортеси — від іспанського слова «кортес», що походить від слова «корте» і означає «королівський двір»; у державах Піренейського півострова станові збори, де разом зі знаттю й духовенством засідали та радилися представники від міст і вільних селян
Реконкіста — від однойменного іспанського слова, що означає «відвоювання»; в 718-1492 рр. війна християн за звільнення Піренейського півострова з-під мусульманського володарювання.
- Середньовічна Іспанія
Дата | Подія |
1085 р. | Захоплення міста Толедо, яке стає столицею Кастилії : |
1147 р. | Захоплення Лісабона |
1212 р. | Битва біля Лас-Навас-де-Толоса, перемога об'єднаного християнського війська |
1236 р. | Захоплення Кордови |
1248 р. | Захоплення Севільї |
1479 р. | Об'єднання Кастилії та Арагону в єдине Іспанське королівство \ |
1492 р. | Взяття Гренади. Завершення Реконкісти |
На початку XIV ст. Реконкіста на понад 100 років припинилася. Держави, що утворилися завдяки Реконкісті, переймалися залагодженням внутрішніх проблем.
Робота з схемою "Утворення Іспанського королівства"
У 1479 р. унаслідок династичного шлюбу Ізабелли Кастильської та Фердинанда Арагонського утворилося об’єднане Іспанське королівство.
У XIV–XV ст. на Піренейському півострові існували держави - Кастилія, Арагон з Каталонією і Валенсією, Португалія, Наварра та останній оплот маврів на півострові Гранадський емірат. Після укладення шлюбного союзу між династіями Арагону і Кастилії, утворилася крупна монархічна держава, до якої увійшли Сицілія, Сардінія і Південна Італія.
У 1492 р. Фердинанд та Ізабелла звільнили від маврів Гранаду, а в 1512 р. приєднали Наварру. Спроба приєднати Португалію виявилася невдалою. Так завершилося об’єднання Іспанії.
Перемога Іспанії над еміратом у Гранаді означала завершення Реконкісти.
Після нетривалої війни 2 січня 1492 р. над сторожовою вежею двору гранадських емірів було піднято іспанський прапор.
Завдання. Скласти таблицю «Причини і наслідки реконкісти в Іспанії».
Причини
Наслідки
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/23729665
- Домашнє завдання. Скласти характеристику пам'ятки арабського періоду Іспанії
Урок №18.Тема: Італійські торговельні республіки (Генуя, Венеція).
- Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-italiyski-torgovelni-respubliki-236033.html
ІТАЛІЙСЬКІ ТОРГОВЕЛЬНІ РЕСПУБЛІКИ ВЕНЕЦІЯ І ГЕНУЯ. Найбільш економічно розвиненими у Європі в XI—XV ст. були міста Північної Італії — Венеція, Генуя, Флоренція, Піза та ін. Цьому сприяли такі передумови:
— об’єднання міст із селами (північноіталійські міста скинули місцевих феодалів, підкоривши собі місцеві села);
— хрестові походи, під час яких північноіталійські міста встановили свою монополію на торгівлю зі Сходом.
Робота з документом
ПРО ЕКОНОМІЧНЕ І СОЦІАЛЬНЕ ЖИТТЯ ФЛОРЕНЦІЇ НА МЕЖІ XIII-XIV СТ. (ІЗ «ХРОНІКИ» ДЖОВАННІ ВІЛЛАНІ)
На той час у Флоренції налічувалося близько 25 тис. чоловіків віком, коли вони здатні носити зброю,- від 15 до 70 років. Усі вони були громадянами, і з-поміж них налічувалося 1500 шляхетних і заможних громадян... Загалом же у Флоренції було 90 тис. ротів (жителів): чоловіків, жінок і дітей, якщо виходити з кількості хліба, необхідного на кожен день. У Флоренції проживало близько 1500 іноземців, мандрівників і воїнів, окрім осіб духовного стану, братів і сестер, які мешкали в монастирях. Дівчат і хлопців віком, коли вони вміли читати (тобто учнів), було 8-10 тисяч; дітей, які вивчали азбуку та алгоритми (математику), у шести школах налічувалося від 1 до 2 тис., а тих, що вивчали граматику і логіку в чотирьох головних школах,- 550-600 осіб. У Флоренції та її околицях було 110 церков, включно з абатствами і церквами релігійних братств... Було понад 200 майстерень, де пряли вовну, і вони виробляли 70-80 тис. одиниць сукна на суму 1200000 золотих флоринів (1 флорин - 3,5 г золота), третина з яких ішла на оплату праці, без урахування прибутку власників, і 30 тис. душ жили за рахунок цього.
Запитання до документа
1) Обчисліть: а) який відсоток населення міста складали найбагатші; б) який відсоток населення був зайнятий у суконному виробництві.
2) Яку інформацію про Флоренцію можна отримати з цього документа?
Опрацюй!!!Папська область
Держава римських пап, або Папська область, виникла в результаті подарунка Піпіна Короткого у VІІІ ст. Папі Стефану ІІ. Географічно Папська область була розташована посередині Апеннінського півострова, поділяючи Італію на дві частини.
У Папській області Папа Римський був не тільки духовним владикою, а й світським правителем. Після розпаду Імперії Карла Великого влада римських пап ослабла, але ситуація почала змінюватись при папі Інокентії ІІІ, за часів правління якого Папська область зміцнилася й розширилася.
Папською владою були незадоволені й жителі Середньої Італії, особливо міста Риму, які неодноразово намагалися змінити владу. У 1143 р. торговці й ремісники спробували створити в Римі комуну. Була проголошена республіка, на чолі якої став Арнольд Брешіанський. Але за сприяння Фрідріха І Барбаросси республіка була знищена в 1155 р.
Але під час «Авіньйонського полону» пап Папська область розпалась на невеликі феодальні володіння. Поступово влада пап зменшувалася, і в ХV ст. Папська область перетворилася на звичайну феодальну державу, яка разом із тим дуже перешкоджала об’єднанню Італії.
Завдання.Підготуй асоціативний кущ "Італія в Середні Віки"
- Домашнє завдання.Опрацювати параграф 19 (крім Іспанії).
Урок №17.Тема: Священна Римська імперія Оттон І. Зовнішня політика германських імператорів. Фрідріх ІІ Штауфен.
Робота з картою:
- Презентація https://naurok.com.ua/prezentaciya-svyaschenna-rimska-imperiya-223817.html
- (крім Італії)
У 1356 р. імператор Карл IV Люксембург видав «Золоту буллу»1, що визначала порядок передачі трону у Священній Римській імперії і закріплювала за курфюрстами право на вищий суд, карбування власної монети, стягування мита і навіть право вести війну один з одним.
1 Булла — особливий документ імператорів і пап з печаткою.
Який порядок успадкування престолу визначала «Золота булла»? Кому вона була вигідна?
ІЗ «ЗОЛОТОЇ БУЛЛИ»
Божою милістю ми, Карл IV, імператор Римський і король Богемії2, на вічну пам'ять.
Щоб установити єдність між курфюрстами і ввести узгоджені вибори і запобігти роздробленості — ми на загальному зібранні в Нюрнберзі... оголосили виконувати таке...
Коли стане відомо про смерть короля чи імператора, хай курфюрсти... зберуться протягом трьох місяців у Франкфурті та виберуть Римського короля як майбутнього імператора. Питання про вибір має вирішуватися простою більшістю голосів. Обраний повинен одразу затвердити лени, привілеї, права і свободи курфюрстів...
2 Богемія — історична область у Центральній Європі, частина сучасної Чехії.
Сторінка «Золотої булли»
Але щоб німецький король став повноправним імператором, папа римський мав увінчати його в Римі імператорською короною.
У роздробленій Німеччині не існувало єдиних для всієї країни армії, уряду, загальної скарбниці, спільних законів. Органом станового представництва був рейхстаг, до нього входили князі, рицарі та представники великих міст. Рейхстаг вирішував лише загальнодержавні питання, не втручаючись у справи князівств. І хоча на початку XVI ст. династія Габсбургів володіла найбільшими територіями в Європі, проте в них, як і раніше, панувала роздробленість.
Розвиток німецьких держав в епоху Середньовіччя характеризувався кількома важливими процесами, що унеможливили централізацію країни протягом багатьох століть поспіль.
ПРИЧИНИ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ РОЗДРОБЛЕНОСТІ / ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ СВЯЩЕННОЇ РИМСЬКОЇ ІМПЕРІЇ
- Завдання. Складіть таблицю “Німецька імперія у часи правління Штауфенів”.
імператори
Особливості правління
Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/16166913 https://learningapps.org/16087582
Запитання
Коли і ким була утворена Священна Римська імперія?
Яким чином Оттон І обмежив сваволю герцогів?
Назвіть причини конфліктів германських імператорів з папою римським?
Чому спроба німецьких імператорів завоювати Італію зазнала поразки?
Чому в Німеччині так і не склалася централізована держава?
Поясніть значення понять і термінів: «Священна Римська імперія», «курфюрст», «золота булла», рейхстаг,
Як позначилась феодальна роздробленість на форму державного устрою сучасної Німеччини?
Домашнє завдання. Опрацювати параграф в підручнику
Урок №16.Тема: Англія в ХІ – ХV ст. Вільгельм I Завойовник. Генріх ІІ Плантагенет. «Велика хартія вольностей». Війна троянд.
- Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-angliya-u-hi-hv-st-290770.html
- Завдання. Запиши причини, перебіг та наслідки "Війни троянд"
Робота з історичним джерелом. Із «Великої хартії вольностей»: 12. «Ні щитові гроші, ні інша грошова допомога не повинні збиратися в королівстві нашому інакше, як за загальною радою королівства нашого, окрім того, якщо це не для викупу нашого з полону, й не для посвячення в рицарі первородного сина нашого, і не для видання першим шлюбом заміж дочки нашої первородної; і для цього належить брати лише помірну грошову допомогу; так само треба робити і стосовно грошової допомоги з міста Лондона...».
39. «Жодна вільна людина не буде заарештована і ув’язнена в тюрму, або позбавлена майна, або оголошена поза законом, або вигнана, або яким-небудь способом знедолена, і ми не підемо на неї і не пошлемо на неї інакше, як на підставі законного вироку рівних їй [її перів] і за законом країни. Нікому не продаватимемо права і справедливості, нікому не будемо відмовляти в них або уповільнювати їх...».
Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/16334500
Домашнє завдання. Сенкан Генріха ІІ
Урок №15.Тема: Франція у ХІ – ХV ст. Філіп ІV Красивий. Столітня війна.
- Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-franciya-v-hi-hv-st-142329.html
- Причини Столітньої війни:
- Привід до війни:
- Хронологічна таблиця:
- Наслідки війни:
- Виконати завдання за посиланням: https://docs.google.com/document/d/12F1etgfixMR9RXYvU70TZOPdM4mpV7Ve/edit?usp=share_link&ouid=101741304775434656088&rtpof=true&sd=true
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/17043919
- Домашнє завдання. Скласти історичний портрет Жанни Д'арк
Урок №14.Тема: Хрестові походи. Держави хрестоносців. Духовно-рицарські ордени.
Відео:- Робота з термінами:
Хрестові походи — від латинського словосполучення «експедішйонс сакрае», що означає «священні експедиції»; середньовічні воєнні кампанії християн, які присягнули Богові звільнити Святу землю від мусульманського ярма.
Духовно-рицарський орден — від однойменного німецького слова або латинського «ордо», що означають «ряд», «порядок»; у Західній та Центральній Європі — релігійно-військові організації, що створювалися в період Хрестових походів під керівництвом католицької церкви та з метою поширення її впливу.
- Робота з схемою:
- Завдання.Робота з картою: Запиши назви держав хрестоносців
- Інтерактивні вправи: https://learningapps.org/24545012 https://learningapps.org/27317291
- Домашнє завдання.Заповніть таблицю "Хрестові походи" (с.72)
Урок №13. Тема: Скандинавія в добу середньовіччя. Походи вікінгів та їхні завоювання.
- Презентація:https://naurok.com.ua/prezentaciya-skandinaviya-v-dobu-serednovichchya-260703.html
- Відео:
- Військове мистецтво:
- Дракар-це__________
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/5929109 https://learningapps.org/17417235
- Домашнє завдання. Підготуй повідомлення про релігію вікінгів:
- Тор –
- Одін –
- Фрея –
- Локі -
Урок №12. Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «Середньовічний світ»
- Тестування: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8479481
Урок №11. Тема: Практичне заняття: «Підготувати (з використанням кількох видів джерел) і представити усне повідомлення (п’єску, живу картинку) на теми «У феодальному замку», «У міському будинку (майстерні, крамниці)», «У селянській господі» (на вибір учителя/учениця або учнів/учениць)
1. Яка ознака феодального ладу проявилася в правилі «Немає землі без пана»?
2. Що таке феодальна драбина?
3. Які стани існували в середньовіччі?
4. Що таке повинності?
5. Що таке панщина?
6. Що таке оброк?
7. Схарактеризуйте структуру християнської церкви.
8. Співіснування християнської церкви з іншими релігіями?
Презентація до уроку: https://vseosvita.ua/library/prakticne-zanatta-zamok-ricarski-tradicii-zitta-selan-99252.html
- Матеріали до уроку:
- Рицарські традиції. Феодали проводили час у війнах, бенкетах i військових вправах. Улюблені розваги рицарів – полювання i турніри — були пов'язані з військовою справою...Турнір - це військове змагання рицарів у силі та вправності....Буйні, зарозумілі феодали вважали себе людьми «благородними» (тобто з хорошого роду), ставили себе вище від простого народу. Вони чванилися старовинністю своїх родів i кількістю знаменитих предків. Кожний феодал мав свій герб — відмітній знак його роду i девіз — короткий вислів, що пояснював смисл герба. У ті часи вважали, що благородні від народження xopo6pi й великодушні...
- … Пізніше феодали виробили особливі правила рицарської честі: рицар повинен шукати подвигів, боротися з ворогами християнської віри, захищати слабких i скривджених. Правила честі діяли лише в стосунках між феодалами. Але й тут вони порушувались. У повсякденному житті, у сім ї багато феодалів були брутальними, жорстокими й зарозумілими.
- Замок феодала. .У центрі помістя стояв замок феодала. Він був його житлом і фортецею для захисту від завойовників і повсталих селян. Спочатку замки будували з дерева, а пізніше — з каменю. Замок часто зводили на пагорбі або на високій горі. Його оточували широким ровом, наповненим водою. Іноді замок будували на острові посеред річки або озера. Через рів перекидали звідний міст, у разі нападу ворога його піднімали за допомогою ланцюгів. З башти над брамою варта постійно оглядала місцевість. А коли помічала вдалині ворога, подавала сигнал тривоги. Тоді воїни поспішали зайняти свої позиції на мурах і баштах.Щоб потрапити в помешкання феодала, необхідно було подолати чимало перешкод. Вороги повинні були засипати рів і по відкритій місцевості наблизитися до мурів, потім вилізти на них по приставних штурмових драбинах або розбити тараном дубову, оковану залізом браму. Далі ворогам доводилося штурмувати другий, ще вищий, мур.Над усіма будівлями замку височіла головна башта — донжон. У ній феодал зі своїми воїнами і слугами міг витримати облогу, навіть якщо інші укріплення були захоплені. Всередині башти один над одним були розміщені зали, де жив феодал зi своєю сім’єю. У підвальному приміщенні часто був колодязь з водою i зберігалися запаси продуктів. Тут же у вологому, темному підземеллі страждали полонені i непокірні селяни, прикуті ланцюгами до стін.Замок постійно нагадував селянам про грізну силу феодала.… Селяни оселялися невеликими сільцями, які мали не більш як 10—15 дворів. У кожному дворі крім житла, були сарай, хлів i пташник. Селянське житло здебільшого будувалося з дерев'яних жердин, колод або місцевого каменю, було вкрите соломою чи очеретом. Коли розводили вогнище, густий дим наповнював тісне приміщення. Стіни селянського житла завжди були чорні від кіптю. Вузькі віконця без скла пропускали мало світла; у холодну погоду ix затикали ганчірками або жмутами соломи.Їжу готували в чавунному казанку, який підвішували над вогнем у житлі. Вона була мізерна й одноманітна: варене зерно, каша, боби, piпa, рідше риба й сир. Печений хліб їли рідко, бо важко було розмолоти зерно на борошно. М'ясо з'являлося на столі тільки в свята. Навіть зерна не завжди вистачало до весни.В одному приміщенні i спали, i готували їжу, i їли. Уся обстановка складалася з грубо збитого стола, кількох лав уздовж стін, скрині для зберігання одягу. Спали на широкому ліжку або на лавах, а то й на соломі, настеленій прямо на земляній чи кам'яній долівці.Довгими зимовими вечорами селянин при світлі вогнища або олійної чадної лампи простими інструментами майстрував потрібні для ciмi'ї речі; його дружина пряла i ткала, обшивала всю ciм'ю.
- Завдання. ПІдготуйте невеличку розповіді від імені рицаря, феодала чи селянина (на вибір) на тему "Один день з життя"
- Домашнє завдання.Підготуватися до контрольної роботи
Урок №10. Тема: Середньовічне місто. Ремесло і цехи. Торгівля й гільдії. Міські комуни. Міська культура та повсякденне життя
- Презентація: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-z-vsesvitnoi-istorii-dla-7-klasu-na-temu-serednovicne-misto-remeslo-i-cehi-492330.html
- Відео:
- Опрацюй!!!У X—XI ст. у Західній Європі почалося відродження деяких старих і виникнення нових міст. Що ж зумовило відродження міського життя у Європі? Насамперед, процеси в економіці, розвиток сільського господарства. Так, у X—XI ст. збільшилося виробництво зерна, розвивалося садівництво, виноградарство, городництво тощо. У селян поступово виникає надлишок сільськогосподарських продуктів, які можна було обміняти на ремісничі вироби. У свою чергу, зросла майстерність сільських ремісників. Вони вже не встигали займатися сільським господарством, це тільки відволікало їх від основної роботи. Зрештою ремісництво відокремилося від сільського господарства. Для збуту своєї продукції ремісники зосереджувалися в тих місцях, де були значні скупчення людей: на перехресті важливих шляхів, річкових переправах, під стінами замків та резиденцій єпископів і королів. Поступово в цих місцях почали формуватися постійні поселення ремісників. Отже, завдяки розвитку сільського господарства й ремесла та їх відокремленню і виникло європейське середньовічне місто. Найбільше міст налічувалося в Італії та Фландрії. Середньовічні міста зазвичай були невеликими — 1—3 тис. жителів. Лише кілька міст у Європі мали населення понад 100 тис. жителів. Це Кордова, Париж, Лондон та інші. Міста розбудовувалися концентричними колами від центру фортеці або ринкової площі. Вулиці були вузькими, не освітлювалися, тривалий час не мали бруківки і каналізації. Будинки стояли досить тісно і мали два-три поверхи. Нерідко верхній поверх нависав над нижнім, оскільки через дорожнечу землі фундаменти будували вузькими. Тривалий час міста зберігали сільський вигляд: біля будинків розташовувалися сади і городи, у дворі тримали худобу і птицю. За стінами міста мешканці мали земельні ділянки і виноградники
- Робота з термінами і поняттямиБюргерство — повноправні жителі західноєвропейського середньовічного міста.Патриціат — міська верхівка.Плебс — найбідніші верстви міського населення.
- Завдання. Продовжи логічний ланцюжок: Цехова ієрархія-____________________
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/display?v=p7eys2sj320
- Домашнє завдання. Виконати завдання 4, с.64 в підручнику
Урок №9. Тема: Три стани середньовічного суспільства. Феодалізм. Християнізація Європи. Християнська церква раннього Середньовіччя
- Презентація до уроку:https://vseosvita.ua/library/try-stany-serednovichnoho-suspilstva-feodalizm-598091.html
- Відео:
- Запам'ятай!!Три стани середньовічного суспільства
Три стани середньовічного суспільства «Ті,що моляться» духівництво «Ті,що воюють» рицарство «Ті, що працюють» залежні селяни Духівництво просить Бога про милість і прощення гріхів, нагадує всім про християнські заповіді та основі віри. Рицарство захищає суспільство зі зброєю в руках від ворогів. Селянство забезпечує перші два стани матеріальними благами, оплачує всі їхні примхи. - Вправа "Продовжи речення"
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/display?v=p9tgny2bc20
- Домашнє завдання. Виконати завдання на с.49 "Мислю творчо"
Урок №8. Тема: Зв’язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація.
- Презентація до уроку: http://www.myshared.ru/slide/1423537/
- Перегляньте відео:
- Робота з термінами:
- Робота з таблицею:
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/22129420
- Домашнє завдання. З курсу історії Стародавнього світу пригадайте,якими були шляхи переміщення і розселенняпервісних людей. Як природа впливала на життяі заняття людей? Коли відбулося Велике переселеннянародів? Якими були його причини?
Урок №7. Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми « Перші середньовічні держави»
Тестування:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7182225
Урок №6. Тема: Практичне заняття: «Зіставити організацію влади у «варварських королівствах», Франкській імперії, Візантійській імперії, перших Арабських халіфатах»
- Використовуючи матеріали підручника та блогу, заповніть таблицю, поставивши номери у відповідний стовпчик
-
Візантія
Імперія Карла Великого
Арабський халіфат
1) Досягнення в галузі медицини
2) Будівництво храму Святої Софії.
3) Поширення християнства в сусідні країни.
4) Створення імперії, що розміщувалася на трьох частинах світу.
5) Створення вищої школи при імператорському дворі.
6) Найвищі досягнення в області живопису (іконопис, фрески,
мозаїка).
7) Союз імператорської влади й папи римського.
8) Союз імператорської влади й патріарха.
9) Ібн Сіна «Канон лікарської науки »
10) Створення імперії, що об’єднала варварські народи Європи.
11) «Каролінгське відродження», що поклало початок розвитку
освіти й наукових знань у середньовічній Європі.
12) Створення глаголиці та кирилиці.
13) Зародження ісламу й написання Корану.
14) Будинок мудрості. Переклад праць античних вчених.
15) Визначні успіхи в області математики (алгебра)
16) Розвиток географічних знань.
Заповніть таблицю в зошит: https://docs.google.com/document/d/1QBgB40s56OZaYAHGeAbEv7KC_vurpV3twPIQgOeEdeo/edit?usp=sharing
Тестування: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9045013
Домашнє завдання.Підготуватися до уроку узагальнення
Урок №5. Тема: Природно географічні умови Аравії. Виникнення ісламу. Мухаммад. Арабські завоювання. Розквіт і занепад перших Халіфатів. Розвиток арабо-мусульманської культури
- Робота з картою:
- Презентація до уроку: https://naurok.com.ua/prezentaciya-arabskiy-halifat-prirodno-geografichni-umovi-aravi-viniknennya-islamu-muhammad-kultura-halifatu-92973.html
- Вправа "Продовжи речення"
- Провідні ідеї ісламу: https://drive.google.com/file/d/16JSB5QNWf-I8CDNKSU-viyHFh69SiEVr/view
- Опрацюй!!!!
- Завдання.Заповніть таблицю в зошит (с.33 в підручнику)
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/display?v=pu8zy79za20
- Скласти пазл: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3c69d9632daf
- Домашнє завдання. Підготуй повідомлення на тему "Араби - основоположники картографії"
Урок №4. Тема: Візантійська імперія доби Юстиніана. Розквіт Візантії за Македонської династії та династії Комнінів. Культура Візантії.
- Західна Римська імперія припинила існування у 476 р.
- Назви народів сакси, англи, тевтони доречні при розповіді про предків слов’ян
- Франкське королівство виявилось найміцнішим серед варварських, бо проіснувало мйже 400 років
- Засновником Франкської держави став Карл Великий
- Хлодвіг зробив Париж столицею Франкської держави
- «Уславлений в боях», Париж, франки,, «Салічна правда» - ці всі слова стосуються діяльності Хлодвіга
- «Салічна правда» - збірник законів, за яким відбувався суд у Франкській державі
- Карл Великий був високим на зріст, тому і отримав прізвисько «Великий»
- Тулуза була столицею Франкської імперії за Карла Великого
- У 800 р. у соборі Святого Петра в Римі Карл Великий отримав титул імператора.
- За умовами Верденського договору Лотар отримував землі на захід від Рейну Західнофранкське королівство.
- Презентація до уроку:https://naurok.com.ua/prezentaciya-utvorennya-vizantiysko-imperi-18650.html
- Перегляньте відео:
- Робота з таблицею. Періодизація історії Візантійської імперії
Період
Характеристика
395 р. – середина VІІ ст.
Виникнення Візантійської імперії на основі Східної Римської імперії і перетворення її на велику багатонаціональну державу, що не мала подібних до себе. Наймогутнішим імператором цього періоду був Юстиніан І. У наслідок його завоювань Середземне море знову перетворилось у “Римське озеро”.
Друга половина VІІ – перша половина ІХ ст.
Погіршення становище імперії через арабські завоювання і початок вторгнення слов’ян. Територія імперії скоротилася майже вдвічі, занепали міста. Відбулася “варваризація” імперії — “варвари-слов’яни” оселялися на землях Візантії та ставали підданими імператора. Значну роль у той тяжкий для імперії час відіграли імператори нової Ісаврійської династії. Засновник династії Лев ІІІ Ісавр зумів зупинити загарбання арабами земель імперії та фактично врятував її від загибелі.
Друга половина ІХ –
середина ХІ ст.
Час правління імператорів Македонської династії. “Золотий час” Візантії. Це була доба відродження імперії. Знову зростали міста, розвивалися торговельні зв’язки із Заходом і Сходом, а Константинополь став найбагатшим містом Європи. Піком розвитку Візантії тієї доби вважають правління імператора Василія ІІ. Майже безперервні війни, що вів імператор, перетворили Візантію в найсильнішу державу Європи, але водночас і виснажили її сили, що стало причиною її наступного занепаду. У 1071 р. турки-сельджуки завдали імперії нищівної поразки і захопили її територію в Малій Азії.
1081 – 1204 рр.
Час нового піднесення Візантії. Його можна назвати “епохою Комнінів”: імператори цієї династії на наступні сто років знову відродили славу і силу імперії. Найвидатнішою особистістю того часу став Олексій І Комнін. Саме він зумів, у часи, коли загибель Візантії здавалася неминучою, уникнути її. Століття Комнінів закінчилося смутою, що 1204 р. призвела до захоплення Константинополя хрестоносцями і утворення на місці імперії цілої низки держав.
1261-1453 рр.
Визволення Константинополя 1261 р. імператором Михаїлом Палеологом з-під влади хрестоносців. Імперія нагадувала стару і втомлену життям людину. Ослаблена від внутрішніх чвар і турецьких нападів Візантія дедалі більше занепадала. Проте її культура досягла вершини розвитку, і тому цей час називали “палеологівським відродженням”. У 1453 р. Константинополь був захоплений турками-османами.
- Завдання. Підготуй асоціативний кущ "Реформи Юстиніана І"
- Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/13772428
- Розшифруй анаграми:https://wordwall.net/uk/resource/36188241
- Домашнє завдання.Підготуйте соціальну сторінку Юстиніана в соціальних мережах
Урок №3. Тема: Завоювання Карла Великого. Імперія франків. Розподіл імперії.
- Перегляньте відео:
- По смерті Хлодвіга між його спадкоємцями почалися міжусобні війни. Королі з династії Меровінгів втратили владу, проте зріс вплив майордомів. З початку VII ст. реальна влада у державі була зосереджена в їхніх руках. Могутній майордом Карл Мартелл вже власноруч усував і зводив королів на престол.У роки його правління над королівством постала загроза вторгнення арабів. Щоб протистояти їм, Карл Мартелл провів військову реформу. У 732 р. він розбив арабів при Пуатьє.феод - земля, що давалася, як правило, на особливих умовах - за службу.Розквіту Франкське королівство досягло за часів правління Карла Великого. Цей король перебував при владі майже 50 років, протягом яких здійснив численні завойовницькі походи, сприяв розвиткові науки та освіти. У 800 р. - з рук Папи Римського отримав титул імператора Франкської імперії Але у 843 р. імперія Карла Великого розпалася - його онуки підписали угоду в місті Вердені про розподіл імперії на самостійні держави: Францію, Німеччину та Італію.
- Робота з кратою. (с.21 в підручнику)
- Дай відіповіді на запитання. Назвіть напрями та дати найважливіших походів Карла Великого.
2. Назвіть території, завойовані Карлом Великим.
3. Назвіть території, які були залежні від імперії Карла Великого.
4. Назвіть столицю імперії Карла Великого.
5. Назвіть королівства, які виникли після розподілу імперії Карла Великого. - Домашнє завдання. Виконати завдання №2, с.23 в підручнику
Урок №2. Тема" Велике переселення народів. Утворення «варварських королівств». Франкська держава. Хлодвіг."
- Вправа Закінчіть речення.
1.
Епоху історії, яка наступила після
стародавнього світу, називають __
2.
Ця епоха історії починається з __
3. Епоха Середньовіччя ділиться на періоди: __, __, __
- Задання (виконати в зошит):
- Запиши в зошит:
Велике переселення народів - це епоха
масових переміщень племен, що призвели до загибелі Західної Римської імперії та
утворення «варварських» королівств.
Переглянь відео:
- Домашнє завдання.Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/display?v=pnurap79n20 .Параграф 3 в підручнику. Звернути увагу на "Салічну правду"
Урок №1. Тема: "ПОВТОРЕННЯ. Місце історії Стародавнього світу в історії людства.
Фронтальна бесіда за питаннями
1. Що вивчає наука історія?
2. З якими періодами історії ви вже знайомі?
3. Які події з історії Стародавнього світу вам запам’яталися?
Чому?
4. Визначте хронологічні рамки історії давнього
світу.
5. Яка подія поклала край існуванню Римської
імперії?
6. Чому, на думку вчених, з падінням Західної
Римської імперії закінчується історія давнього світу?
Перегляньте відео:
- Завдання учням: увідповіднити поняття та їх визначення.
1 | Етнографія | А | Наука, що вивчає системи літочислення і календарі,
встановлює дати створення речових і писемних пам’яток |
2 | Антропологія | Б | Наука про походження і розвиток людини |
3 | Хронологія | В | Найбільш тривалий період всесвітньої історії |
4 | Археологія | Г | Наука, що вивчає історичне минуле людства за речовими
джерелами |
5 | Історія стародавнього світу | Д | Рівень розвитку суспільства, коли між людьми виникає
нерівність й утворюється держава; з’являються міста, писемність |
6 | Цивілізація | Е | Наука, що вивчає звичаї, традиції, вірування і побут
народів |
Прочитай!!! Загибель Західної Римської імперії в 476 р. стала трагічним фіналом історії Стародавнього світу і водночас початком нового етапу всесвітньої історії — історії Середніх віків. Першими термін «Середні віки» стали використовувати в XV-XVI ст. італійські мислителі. Цією назвою вони характеризували великий історичний відрізок часу між двома «просвіченими» епохами — Античністю, яка завершується фактично загибеллю Західної Римської імперії та Відроджен-ням античних традицій, яке починається в XVІ ст. Добу V—XV ст. вони вважали часом дикунства і варварства до того часу, поки не стали відомими втрачені й забуті досягнення середньовічної культури. Із часом термін «Середні віки» поширився і закріпився за періодом європейської історії від середини V до кінця XV ст., хоча й набув дещо іншого значення.
- Словникова робота. Середні віки — період історії від середини V до кінця XV ст.
- Хронологічна робота. 476 – 1492 рр. (V до кінця XV ст.) – історія Середніх віків.
- Запиши в зошит!!!
„„Розвинене Середньовіччя (XI — перша половина XIV ст.) — розквіт
західноєвропейської християнсь-кої середньовічної цивілізації;
„„Пізнє Середньовіччя (друга половина XIV — кінець XV ст.) — за вдалим висловом нідерландського історика XX ст. Йоганна Гейзінга (Хейзінга), це «осінь Середньовіччя», або епоха відцвітання середньо-вічної культури, що завершує історію Середніх віків.
- Робота з термінами і поняттями
Історичні джерела — усе створене в процесі діяльності людини, що дозволяє вивчати минуле
людсько-го суспільства й відображає його історичний розвиток.
Основні види історичних джерел: речові (археологічні) джерела, писемні джерела,
етнографічні джерела, усні джерела, зображувальні джерела, електронні джерела.
Етнографія — наука, що
вивчає особливості життя, побуту й господарства різних народів. Етнографічними
джерелами вважаються звичаї, традиції та фольклор, що збереглися до нашого часу.
Основні історичні джерела, за якими вивчають історію
Середніх віків:
1)
Речові (археологічні)
джерела;
2)
Писемні джерела;
3)
Етнографічні джерела;
4)
Усні джерела;
Зображувальні джерела
- Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/display?v=pzhhm3zyk20
- Домашнє завдання. Опрацювати параграфи 1 і 2 в підручнику.
Немає коментарів:
Дописати коментар