Всесвітня історія (8 клас, 1 година на тиждень)

Урок №35.Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання х теми «Східний світ»
Урок №34.Індія. Держава Великих Моголів. Бабур, Акбар. Перське царство Сефевидів. Аббас І. Культура Індії та Персії. Китаg. Маньчжурське завоювання. Династія Цин. Культура Китаю. Японія. Сьогунат Токугави. Політика самоізоляції. Культура Японії.
Урок №33.Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «Епоха Просвітництва» 
32.Практичне заняття. Проаналізувати Декларацію незалежності Сполучених Штатів і встановити, які ідеї епохи Просвітництва в ній відображено.

  • Переглянь презентацію Декларація США
  • Переклад українською за посиланням http://www.hai-nyzhnyk.in.ua/doc2/1776%20(07)%2004.USA.php
  • Завдання. Опрацюй матеріали до уроку та запиши її основні ідеї, які найкраще характеризують епоху Просвітництва 
  • Домашнє завдання.Підготуватися до уроку узагальнення
Урок №31.Тема: Війна за незалежність. Утворення США. Конституція США.

Урок №30.Тема: Колонії Великої Британії в Північній Америці. Декларація незалежності.

  • Завдання.Які причини війни за незалежність колоній Англії в Америці?
  • Переглянь:
Причини війни за незалежність 
    • Томас Джефферсон автор Декларацiї незалежності США
    • Завдання.Запиши основні ідеї Декларацiї 
    • Домашнє завдання.Параграф 31.

Урок №29.Тема:  Міжнародні відносини. Війна за іспанську спадщину, війна за австрійську спадщину, Семилітня війна. Поділи Речі Посполитої. Початок боротьби за спадщину Османської імперії.

Учасники Семилітньої війни... 
Головні битви....
Хто переміг...
Наслідки....

Урок №28.Тема: Освічений абсолютизм. Володіння австрійських Габсбургів. Марія-Терезія. Йосип ІІ. Королівство Пруссія. Фрідріх ІІ. Російська імперія. Єлизавета І. Катерина ІІ.. 

  • Опрацюй конспект уроку


  • Презентація
  • Завдання. Запиши в зошит, що таке освічений абсолютизм 
  • Завдання.Склади порівняльну таблицю реформ Фрідріха ІІ, Марії Терезії та Йосипа ІІ, Катерини ІІ
  • Інтерактивна вправа Кросворд
  • Домашнє завдання. Сенкан діяча на вибір

Урок №27.Тема:Початок індустріальної (промислової) революції, її вплив на життя різних верств населення. Просвітництво. Енциклопедисти. Масони. Класицизм.

Презентація: https://vseosvita.ua/library/prezentatsiia-pochatok-industrialnoi-promyslovoi-revoliutsii-561942.html

Записуємо:
Промисловий переворот - винайдення й широке впровадження у виробництво машин, здатних замінити ручну працю.
ПЕРЕДУМОВИ ПРОМИСЛОВОЇ РЕВОЛЮЦІЇ В АНГЛІЇ
Політичні Ліквідація абсолютизму та встановлення парламентської монархії
Соціальні Формування ринку робочої сили. Перехід дворянства до підприємницької діяльності
Економічні Перехід землі в приватну власність та ліквідація обмежень у виробництві та торгівлі. Розорення дрібних власників. Огороджування
Наукові Створення теоретичних основ механіки (Ісаак Ньютон)
Технічні Підвищення продуктивності праці за рахунок використання механічних пристроїв
Почався промисловий переворот у найстарішій галузі англійської промисловості-текстильному виробництві. З ХVІІ століття конкурентом англійських тканин стає дешевий індійський ситець. Для того щоб витримати конкуренцію англійці винайшли рухливий човник.Він приводився у рух пружиною, рухався удвічі швидше і дав змогу помітно прискорити виробництво. У 1765 р. тесляр і ткач Джеймс Харгвіс виготовив прядку «Дженні»,за допомогою якої один робітник міг приводити в рух 18-20 веретен. Річард Акрайт привласнив чужий винахід –пристосував до «Дженні» водяне колесо, а згодом у 1771 р. побудував першу в Англії фабрику.
Винаходи слідували один за одним і в інших галузях промисловості. Джеймсом Ваттом було створено перший паровий двигун. Промисловий переворот вимагав вдосконалення транспорту.Перевезення належало зробити надійним та дешевим. Джон Меткар перший зробив опуклу дорогу і проклав канали для стоку води.
  • Робота з текстом підручника. Продовжіть закінчення речення:
  • Ідеалами Просвітництва стали…
  • Мислителі тієї епохи-просвітителі-вірили…
  • Помітним явищем історії Європи…
  • Основи англійського Просвітництва заклав….
  • ЇЇ батько, Адам Сміт….
  • Одним із засновників французького Просвітництва був Шарль Монтеск'є, який розробив теорію поділу влади (законодавчу, виконавчу і судову).Найпомітніша постать Французького Просвітництва-Марі Франсуа Аруе (Вольтер). Він критикував церкву, проте вважав релігію необхідною для утримання народу в покорі.
  • Новий етап  у розвитку французького Просвітництва пов'язаний з ім’ям Жака Руссо. Мислитель не визнавав позитивних наслідків прогресу і закликав повернутися до життя на лоні природи, стверджував, що розвиток науки і мистецтва псує суспільство.
  • Чи погоджуєтесь ви з твердженням Руссо про науки і мистецтво?
  • Свій погляд мав Руссо і на державну владу. Це мала бути держава вільних і об’єднаних у могутній колектив рівних людей - республіка.
  • Символом культури Франції став новий художній стиль - класицизм. Ідеалом, гідним наслідування митці вважали сюжети з античної історії та міфології. Головне гасло  «Розум і порядок в усьому».
  • ВПрава: https://learningapps.org/11156066 https://learningapps.org/11158509
  • Домашнє завдання.Робота з текстом підручника. Складаємо таблицю та записуємо її в зошит
Галузі культури Характеристика
Театр
Живопис
Архітектура

Урок №26. Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми « Османська імперія.  Держави Східної Європи»

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9888903 

Урок №25.Тема:   Практичне заняття. Обґрунтувати (або спростувати) судження про суперечливий характер реформ Петра І



  • Завдання 1.
    • Охарактеризуйте внутрішнє становище Росії на початок правління Петра І та зробіть висновок про причини проведення реформ____________________________________________
    • Завдання 2.
    Реформи державного управління
      А) Які органи влади було створено у ході цієї реформи? _________________________________________
          Б) Запишіть визначення понять:
            Сенат ___________________________________________________________________________________
                Колегії ___________________________________________________________________________________
                  В) Скласти  сенкан до поняття «Сенат»________________
                  • Завдання 3. 

                  Реформа місцевого управління

                  А) Заповніть пропуски в тексті
                  У ______ році країна була розділена на _____ губерній на чолі з ___________________, наділеними
                  усією повнотою судової та _________________________ влади: Московську, Інгерманландську,
                  Київську, Смоленську, Азовську, Казанську, Архангелогородську й Сибірську.
                  • Завдання 4.
                  Реформа церкви

                  А) З якою метою було проведено реформу церкви? _____________________________________________

                  Б) Запишіть визначення поняття:
                  Синод ___________________________________________________________________________________
                  • Завдання 5.
                  Ознайомтесь з оцінкою реформ

                  Петра І. Висловіть власне судження щодо їх значення._________________________
                   «Везде Петра Великого вижу, в поту, в пыли, в дыму, в пламени, и не могу себя уверить, что один
                  везде Пётр, не многие… Итак, ежели человека богу подобного по нашему понятию найти надобно,
                  кроме Петра Великого не обрести» (М.В. Ломоносов, «Слово похвальному Петру Великому»)
                   Вони (реформи) були «безсистемними» і «окремими експериментами», а вся діяльність Петра це
                  «сліпа стихійна творчість». Будівництво флоту не досягло поставлених завдань порівняно з
                  грандіозністю затрачених коштів. (П. М. Мілюков)
                   «Народ піднявся в дорогу, але на когось чекали, чекали на вождя, і він з’явився в особі Петра І»
                  (С.М.Соловйов, «Погляд на історію встановлення державного порядку в Росії»)
                   «… структура реформ і їхня послідовність були цілком обумовлені потребами, нав'язаними війною, що, теж велася досить безглуздо» (В. О. Ключевский)
                  • Домашнє завдання.Підготуватися до уроку узагальнення

                  Урок №24.Тема: Економічний занепад та політична криза в Речі Посполитій (друга половина XVII – XVIIІ ст.).

                  Завдання:Робота з хмаринкою слів

                  •  


                  Робота з картою:

                  • Завдання: Записати в зошит причини та ознаки кризи


                  • Поділи Речі Посполитої.

                  РОБОТА З КАРТОЮ

                  Перший поділ Речі Посполитої відбувся у 1772 р. Австрія приєднала Галичину, частину Волині і Поділля, а також землі на південь і схід від Кракова. До Росії відійшла Східна Білорусія і частина Лівонії. До Пруссії - північно-західна Польща з Ґданськом. За Другим поділом 1793 р., до Росії увійшли Київщина, Брацлавщина, Поділля, частина Волині та центральна Білорусія. Пруссія забрала собі західні польські землі. До перемовин про перші два поділи залучали польського короля і за них навіть голосував сейм.

                  У результаті Третього поділу 1795 р. Росія поширила владу на Західну Волинь і Західну Білорусію та Литву. До Пруссії відійшла Центральна Польща з Варшавою, до Австрії - Люблін і Краків з прилеглими землями. До Петербурга було вивезено всі польські та литовські державні архіви. Так 1795 р. Річ Посполита припинила своє існування.

                  По завершенню російсько-турецької війни 1768- 1774 років Османська імперія була ослаблена. Скориставшись цим, Австрія 1775 р. приєднала Буковину до своїх володінь. А оскільки Закарпаття потрапило під її владу ще в XVII ст., то наприкінці XVIII ст. усі українські землі опинилися у складі двох імперій — Російської та Австрійської.

                  I поділ Речі Посполитої (1772 р.)

                  Назва держави

                  Територія, яку отримала держава

                  Росія

                  Частина Східної Білорусі

                  Австрія

                  Східна Галичина

                  Пруссія

                  Помор’я (без Гданська)


                  II поділ Речі Посполитої (1793 р.)

                  Назва держави

                  Територія, яку отримала держава

                  Росія

                  Правобережна Україна, Центральна Білорусь

                  Австрія

                  Нічого не отримала

                  Пруссія

                  Гданськ, значна частина Великої Польщі


                  III поділ Речі Посполитої (1795 р.)

                  Назва держави

                  Територія, яку отримала держава

                  Росія

                  Західна Білорусь, Західна Волинь, латвійські та литовські землі

                  Австрія

                  Галичина, частина Волині, так звані малопольські землі з Краковом і Познанню

                  Пруссія

                  Основна частина Великої Польщі з Варшавою

                  • Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/19944586
                  • Домашнє завдання: Укладіть сенкани про Августа II, Станіслава Лещинського, Тадеуша Костюшка такого змісту, щоб вони розкривали роль діячів у долі Речі Посполитої

                  Урок №23.Тема6 Московське царство. Іван IV Грозний. Смутний час. Правління династії Романових. Внутрішня та зовнішня політика Петра І..

                  • Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-moskovske-carstvo-81583.html



                  • Робота з схемою:
                    Протягом другої половини XV - першої третини XVI ст. в Московському князівстві склалася система самодержавства. За рахунок приєднання нових територій Московське князівство стало найбільшою державою Європи. Зміцненню царської влади сприяла політика Івана IV (1533-1584 рр.). У 1547 р. Іван IV прийняв титул «цар». Держава почала називатися Московське царство.
                  Зовнішня політика Івана IV

                  • Завдання: Прочитати тест підручника та визначити основні напрямки зовнішньої політики та заповнити таблицю.


                    Дата

                    Подія

                    Учасники

                    Значення





                    Війни Івана ІУ:

                    • Казанські походи – 1547/1548, 1549-1550, 1552 (взяття Казані);

                    • Астраханські походи (1554, 1556);

                    • Війни з Кримським ханством (1541, 1552, 1555, 1570-1572);

                    • Війна зі Швецією 1554-1557;

                    • Лівонська війна 1558-1583;

                    Причини Лівонської війни:

                    1. прагнення дворянства придбати землі у Прибалтиці;

                    2. потреба російських купців в освоєнні торговельних шляхів Балтійського моря;

                    3. зміцнення військової могутності Росії і ліквідація загрози на Сході.

                    Періодизація війни:

                    • 1558-1561 – успішна боротьба Росії проти Лівонської конфедерації;

                    • 1561-1563 – перемога Росії у боротьбі з Польщею, Литвою та Швецією;

                    • 1564 – перші поразки російських військ;

                    • 1578-1583 – нанесення відчутних ударів по російським військам з боку Польщі.

                  • На початку XVII ст. Московське царство охопила криза, яку історики назвали Смутний час (1598-1613 рр.). Був момент, коли держава опинилася на межі знищення.

                    Після смерті Івана IV на престол зійшов його син Федір Іванович (1584-1598 рр.). У 1591 р. за непевних обставин загинув молодший син Івана Грозного Дмитро.

                  • Після смерті царя Федора Івановича перервалася династія Рюриковичів. Виникла династична криза. Під час боротьби царський трон ненадовго вдавалося посісти по черзі Борису Годунову, самозванцю Лжедмитрію І та боярину Василю Шуйському. У боротьбу за трон і московські землі втрутилися Швеція і Річ Посполита. Поляки навіть організували воєнний похід на Москву з метою посадити на царський трон королевича Владислава.

                    Зрештою загроза іноземного поневолення змусила патріотичні сили Московії об’єднатися. Народні ополчення до кінця 1612 р. витіснили іноземців з країни. У лютому 1613 р. Земський Собор обрав новим царем 16-річного Михайла Романова. Так була започаткована династія Романових, яка правила в Росії понад 300 років.

                    Укріплення держави було продовжено заправління Олексія Михайловича Романова (1645-1676 рр.). Самодержавство було поновлено, Земські собори скликали дедалі рідше, поки в 1654 р. їхнє скликання взагалі припинилось. Боярська дума виконувала функції уряду. У 1649 р. «Соборним уложениям» (новий звід законів) було остаточно впроваджено особисту залежність селян.

                    Моментом зміцнення Московського царства було його втручання в боротьбу українських козаків з Річчю Посполитою під час Національно-визвольної війни на чолі з Богданом Хмельницьким. У 1654 р. на Переяславській раді Москва оголосила війну полякам і прийняла Військо Запорозьке «під високу руку государеву». Ця подія започаткувала поступове підкорення українських земель московським царатом.

                    Приєднання українських земель загострило проблему релігійної єдності. Адже обряди московської церкви значно відрізнялися від тих, що були традиційними для українських земель. Новий патріарх Никон, за підтримки царя, став впроваджувати нові правила: хреститися трьома пальцями, скорочувати богослужіння, виправляти на свій розсуд помилки в церковних книгах.

                    Але це збурило прибічників старих традицій, які назвалися «старообрядцями». У православній церкві стався розкол.

                    Держава придушила старообрядців і змусила їх тікати в ліси й незаселені райони. Одночасно був усунений занадто активний і самостійний Никон.

                    Московська держава зберегла свій деспотичний характер.

                    Варто запам’ятати!

                    Смутний час — період династичної кризи в Московському царстві на початку XVII ст.

                    Церковний розкол — невизнання частиною вірян настанов церковної влади й створення окремої церкви.

                  • ЗОВНІШНЯ І ВНУТРІШНЯ ПОЛІТИКА ПЕТРА І

                    Головною проблемою для зростання Московського царства була відсутність виходів до світових торговельних шляхів, а всі вони на той час були морськими. Вирішувати цю проблему довелося новому московському царю Петру І (1682-1725 рр.). Однак спроба утвердитися на берегах Чорного моря під час Азовських походів 1695-1696 рр. була невдалою.

                    Тоді Петро І змінив напрямок дій і вирішив позмагатися за панування на Балтиці, де на той час володарювало Шведське королівство на чолі з молодим талановитим королем Карлом XII. У 1700 р. Петро І розпочав затяжну Північну війну зі Швецією. Союзниками Москви виступили Данія і Саксонія. Але Карл XII стрімким ударом оточив Копенгаген і примусив Данію вийти з війни. Після цього шведська армія завдала нищівної поразки московському війську під Нарвою.

                    Задля перетворення Московії на сильну державу Петро І здійснив низку реформ. Зовні вони демонстрували розрив зі старим ординським спадком і символізували орієнтацію країни на Захід. Перетворення сприяли економічному зростанню і посиленню військової могутності країни.

                    З іншого боку, абсолютна влада царя, опора на дворянство, заснування мануфактур із використанням праці кріпаків закріплювало, «консервувало» феодальні пережитки.

                    Московське царство перейняло назву «Росія», а з 1721 р. прийняло офіційну назву «Російська імперія».

                  • Робота з схемою:


                  • Домашнє завдання. Сенкан Івана Грозного/Петра І на вибір 

                  Урок №22.Тема: Експансія Османської імперії. Сулейман Пишний. Народи Південно-Східної Європи під владою турків-османів 

                  Робота з картою: 

                  • Опрацюй!!!Захоплення Константинополя султаном Мехмедом II стало новою сторінкою в розвитку Османської імперії. Його син Баязид II (1481-1512 рр.) продовжив батькову справу. За часів його правління держава постійно воювала з європейськими країнами (Венецією, Угорщиною, Австрійськими Габсбургами, Польщею), Єгиптом та Персією. Молдавське князівство визнало васальну залежність. Також було підкорене східне узбережжя Чорного моря. Син Баязида II Селім I (1513-1520 рр.) підняв повстання проти батька, але був розбитий армією султана. Кримський хан надав йому притулок. У 1512 р. в Османській імперії відбувся переворот, у результаті якого султаном був проголошений Селім I. Баязид II зрікся престолу. Повернувшись до Константинополя, султан Селім I наказав убити всіх своїх родичів, за що отримав прізвисько «Грозний». За часів його правління імперія майже не воювала з європейськими країнами. Усю увагу султан зосередив на протистоянні з Персією та мамлюкським Єгиптом. Результатом переможних війн стало приєднання до імперії частини Вірменії, Курдистану, Месопотамії, Сирії, Палестини, Північної Аравії (з Меккою та Мединою) та Єгипту. Селім I узяв титул халіфа. Помер від чуми під час підготовки чергового військового походу. Найбільшої могутності Османська імперія досягає за часів правління султана Сулеймана I Пишного (Кануні) (1520-1566 рр.). Він прославився прийняттям зводу законів, в основу яких був покладений поділ населення на мусульман та немусульман. За Сулеймана I імперія досягає найбільших розмірів, сам султан брав участь у 13 військових походах. Із великими втратами були захоплені острів Родос та Белград. У 1526 р. після перемоги турецького війська над чесько-угорською армією відбулося підкорення більшої частини Угорщини. В Азії до імперії були приєднані Ірак та частина Грузії. У Середземномор’ї Сулейман I також мав успіхи - були завойовані Барка і Триполітанія, під залежність султана потрапив і Алжир. В Європі тривали завоювання, була підкорена Трансільванія, але невдала облога Відня у 1529 р. припинила просування турків. Султан вів активну дипломатичну політику і навіть уклав союзний договір із Францією проти Габсбургів. Дружиною султана була Настя Лісовська, відома як Роксолана. Вона мала великий вплив на султана. З усіх синів батька пережив тільки Селім II (1566-1574 рр.), який і став його наступником. Інші брати загинули або від хвороб, або під час боротьби за престол. Султан Селім II не цікавився політикою та управлінням державою, переклавши всі обов’язки на візирів. За часів його правління був укладений договір із Габсбургами, які визнали васальну залежність Молдавії та Валахії і щороку виплачували 30 тис. дукатів. У 1569 р. похід на Астрахань завершився поразкою, а в 1571 р. турецький флот був розбитий у битві під Лепанто. Ненадовго турки захопили Туніс. Син Селіма II Мурад III (1574-1595 рр.) також не цікавився державними справами, ними більше переймалися його мати та дружина. За часів правління Мурада III було відновлено флот, знову підкорено Туніс та поновлено військові дії в Європі. У результаті успішної війни з Іраном до імперії відійшла більша частина Азербайджану, більша частина Закавказзя, Курдистан, Луристан, Хузестан та Картні. У державі посилилася корупція. За Османа II (1617-1621 рр.) тривала війна з Персією та Річчю Посполитою. У 1620 р. турецька армія розбила польські війська під Цецорою, але зазнала поразки в Хотинській битві від козацько-польської армії. Султан повернувся до імперії і вирішив перенести столицю, але був убитий яничарами. Султан Мехмед IV (1648-1687 рр.) був відомий прізвиськом «Мисливець». Він брав активну участь у подіях на українських землях, воюючи з польськими та московськими військами. За Бахчисарайським договором 1681 р. Османська імперія отримала Північну Київщину, Брацлавщину та Поділля. У 1683 р. війська на чолі з Яном Собеським розгромили турецьку армію під Віднем. Це був початок занепаду Османської імперії.
                  • Робота з таблицею:

                  «Населення  Османської імперії».


                  Категорії

                  Становище

                  Султан

                   

                  Верховний власник землі; володів законодавчою, виконавчою та судовою владою; заохочував розвиток торгівлі

                  Кіннотники

                  отримували від султана землі з селами за умови несення служби у війську і спорядження декількох вершників з числа селян власним коштом

                  Яничари

                  турецька регулярна піхота

                  Башибузуки

                    воїни-добровольці, що служили тільки за військову здобич

                  Землероби

                  мали право обробляти землю й передавати дітям свій наділ, за це вони повинні або платити податки до казни султана, або оброк його кінним воїнам

                  Ремісники

                  працювали переважно на замовлення держави або заможних людей

                  Немусульмани

                  сплачували особливий грошовий податок - бжизью

                   Таблиця "Завоювання Османської імперії"

                  Дата

                  Приєднані території

                  Важливі події

                  Сер. XIV ст.

                  Болгарія, Сербія

                   

                  1453 р.

                  Візантія

                  1453 р. - узяття Константинополя

                  Правління

                  Селіма I

                  (1512–1520)

                   

                  Вірменія, частина Грузії, Мала Азія, частина Месопотамії, Сірія, Палестина, частина Аравійського

                  півострова, Єгипет

                   

                  Правління

                  Сулеймана I

                  (1520–1566)

                  Угорщина, частина Грузії, Ірак,

                  Барка, Тріполітанія

                  1526 р. - битва при Могачі; перемога турецьких військ;

                  1529 р. - облога Відня

                  Залежні території

                   

                  1511 р.

                  1520 р.

                  1541 р.

                  1546 р.

                  сер. XVI ст.

                  1574 р.

                  к. XVI ст.

                  1672 р.

                   

                  Князівство Молдавія

                  Алжир

                  Князівство Трансільванія

                  Ємен

                  Князівство Валахія

                  Туніс

                  Феццан

                  Кримське ханство

                  Правобережна Україна

                   

                   

                   

                  1571 р. - битва при Лепанто

                   

                   

                  1683 р. – розгром турків під Віднем

                   

                      території, що входили до складу Османської імперії в період її найбільшої могутності

                  Азія

                  Африка

                  Європа

                  Месопотамія, Мала Азія, Палестина, Сирія, Аравія, Курдистан, Ірак, Закавказзя

                  Єгипет, Алжир, Триполітанія, Барка, Туніс

                  Сербія, Угорщина, Балкани, Крим, Крит, Правобережна Україна, Молдова


                  • Завдання. Самостійна робота з підручником

                    Учитель пропонує учням самостійно прочитати відповідний пункт 

                  підручника й скласти розгорнутий план відповіді на питання «Культура 
                  Османської імперії».

                  Урок №21. Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «Держави Західної Європи» 

                  https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1755980 

                  Урок №20.Тема:  Практичне заняття . Укласти і представити історичний портрет одного з монархів XVІ–XVІІІ ст. (на вибір учителя/учительки або учнів/ учениць).

                • Завдання. Підготувати історичний портрет за нищеподаним планом (діяч на вибір)
                •  Карл І Стюарт
                   Карл V
                  Людовік XIV
                  Єлизавета І
                  Кардинал Рішельє
                • Як відбувалося становлення особистості історичного діяча?
                  •       1.1. Де і коли він народився?
                  •       1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?
                  •        1.3. Як формувалися його погляди?
                  • Особисті якості й риси характеру.
                  •        2.1. Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?
                  •        2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?
                  • Діяльність історичного діяча.
                  •         3.1. Схарактеризуйте основні справи його життя.
                  •         3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?
                  •             3.3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які ні, і чому?
                  •        3.4. Хто був його друзями, а хто ворогами, і чому?
                  •        3.5. Якими були наслідки його діяльності: а) для сучасників; б) для нащадків.
                  •         3.6. За що людство пам'ятає цю людину?
                  • Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?
                  •       4.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?
                  •       4.2. Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності? 
                  • Поміркуй!!⦁ Чи співпадає ваше уявлення про ідеального монарха з особистими якостями реальних монархів Західної Європи 16 – 17 століття?
                  • Робота з схемою:Який у вашому уявленні був монарх того періоду?

                  • Домашнє завдання.Підготуватися до уроку узагальнення

                  Урок №19.Тема: Тридцятилітня війна. Вестфальська система міжнародних відносин.

                  • Презентація: https://vseosvita.ua/library/trydtsiatylitnia-viina-vestfalska-systema-mizhnarodnykh-vidnosyn-582637.html



                  • Детальніше до уроку: https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/664
                  • Робота з схемою:

                  • Тридцятилітня війна (1618-1648)

                    Ця війна була першим загальноєвропейським конфліктом за участю більшості держав тодішньої Європи: габсбурзького блоку разом з Ватика­ном та Франції, Швеції, Нідерландів.

                    Фактично це була війна між католицизмом і протестантизмом (абсо­лютистська Франція, однак, пристала до другого табору).

                    Причинами війни були внутрішні суперечності в німецькому світі, су­перництво європейських держав, зокрема Франції з австрійськими та іспан­ськими Габсбургами.

                    Німецькі протестантські князі для захисту своїх прав об'єдналися в союз — Унію. Незабаром католики відповіли утворенням свого об'єднан­ня — Ліги. Обидві сторони готувалися до збройної боротьби. Франція будь-якими засобами намагалася не допустити посилення впливу Габс-бургів у німецькому світі та підтримувала князів-протестантів. Вона спо­дівалася приєднати Ельзас і Лотарингію. З Іспанією Франція конфліктува­ла через Південні Нідерланди та Північну Італію.

                  • Перебіг війни:



                  • Завдання. Продовжи речення.
                  Причини війни...
                  Привід до війни.....
                  Супротивники...
                  Періоди війни...
                  Наслідки війни....
                  Вестфальський мир...

                  Урок №18.Тема: Річ Посполита: шляхетська демократія.

                  • Із рішення Люблінського сейму (1569 р.) 

                    Ми, Сигізмунд Август, …оголошуємо даною грамотою таке: нам відомо, що всі чини королівства часто нагадували славної пам’яті батькові нашому Сигізмунду, королю польському, і просили його на сеймах і в інших випадках, щоб завершено було те з’єднання, або унія, Великого князівства Литовського з королівством Польським… Знаючи, що це об’єднання приносило велику славу і користь обом народам, ми спрямували на цю справу нашу думку і призначили без подальшого зволікання спільний сейм, щоб на майбутнє унія не тільки не могла бути перервана і розладнана, а щоб приносила такі плоди, які б могли дати польському й литовському народам насамперед якомога більший і міцний мир і збереження в цілості.

                    На …сеймі з’явилися особисто всі пани сенатори, духовні і світські і всі інші чини польського і литовського народів і, за нашим дозволом і згодою, після взаємних між ними нарад, дотримуючись цілком усіх привілеїв, закінчили всю цю справу унії між ними у братерській любові, і ця унія викладена нами за згодою всіх тих чинів обох народів.

                    1. Поясніть поняття «унія».

                    2. Назвіть спільні органи нової держави.

                    3. Хто мав право засідати в сеймі?

                  • Робота з схемою:



                  • Завдання.Продовжи речення:
                  Унія - 
                  Люблінська унія - 
                  Сейм-
                  Сенат-
                  Річ Посполита-
                  Шляхта - 
                  Демократія-
                  Фільварок-
                  "Устави на волоки"-
                  "Лівонська війна"-

                  • Тестове завдання

                    Установіть відповідність між поняттями та їхніми визначеннями.

                    1

                    фільварок

                    А

                    станово-представницький орган

                    2

                    сейм

                    Б

                    відробіткова рента

                    3

                    король

                    В

                    представник середнього та дрібного дворянства

                    4

                    шляхтич

                    Г

                    велике господарство, що ґрунтується на панщині


                     

                    Д

                    голова держави


                  • Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/18379006
                  • Домашнє завдання. Записати причини занепаду Речі Посполитої 

                  Урок №17.Тема: Англія. Зміни в суспільстві. Королівська Реформація. Єлизавета І. Прихід до влади династії Стюартів. Англійська революція. Олівер Кромвель. Утвердження парламентаризму. «Білль про права».

                  Робота з хмаринкою слів
                  • Завдання.Склади декілька речень з термінами, датами та іменами з хмаринки слів
                  • Завдання. Записати в зошит причини та передумови Англійської революції середини 17 ст.
                  • Робота з картою:





                  • Робота з історичним джерелом. Із «Білля про права» (1689)
                    4. Проведення зборів і розпорядження корони… без згоди парламенту або іншим порядком, ніж установлений парламентом, (вважати) незаконним. (...)
                    6. …Набір або утримання постійного війська у межах королівства у мирний час інакше, як за згодою парламенту, суперечить законові (...)
                    9. …Свобода слова, дебатів і всього того, що відбувається в парламенті, не може стати приводом для переслідування або бути предметом розгляду в будь-якому суді або місці, крім парламенту.
                    10. …Не допускається ані вимагання надмірних застав, ані накладання надмірних штрафів або жорстоких і незвичних покарань (...)
                    11.1 …Для припинення всіляких злочинів і для поліпшення, зміцнення та охорони законів парламент повинен скликатися досить часто (...) (Дрібниця В. О., Крижанівська В. В. Всесвітня історія. Нова історія XVI — к. XVIII ст. — К., 1998. — С. 155).
                    1. Чиї інтереси — королівської влади чи парламенту — захищав «Білль про права»? Наведіть приклади, спираючись на документ.
                  • Домашнє завдання. Сенкан Олівера Кромвеля

                  Урок №16. Нідерланди. Нідерланди у складі іспанської монархії. Початок національно-визвольного руху. Народження республіки


                  Робота з картою:

                  • Завдання.Підготуй інформацію про становище Нідерландів у скалді Іспанської монархії
                  • Робота з таблицею.Причини повстання в Нідерландах
                  • Релігійні Переслідування кальвіністів (інквізиція стратила близько 100 тис. осіб)
                  • Політичні Відсторонення від влади (управління країною дедалі більше переходило до рук іспанців)
                  • Економічні Збільшення податків, скасування пільг купцям, утримання іспанської армії
                  • Національні Посилення національного гніту

                    Події Нідерландської революції

                    • 1566 р. — початок боротьби. Повстання іконоборців (противників ікон), яке було придушено.
                      • 1567 р. — призначення намісником герцога Альби — направлення каральних військ, створення «Ради у справах про заколоти» («кривава рада»).
                        • 1571 р. — запровадження податку на продаж — 10 %. Початок партизанського руху.
                          • «Морські гези» (партизани) — топили іспанські кораблі, нападали на прибережні міста.
                            •  «Лісові гези» — боротьба з іспанцями на суходолі.
                              • 1572 р. — початок повстання у північних штатах. Захоплення гезами міста Брілле. Повстання очолив Вільгельм Оранський.
                                •  Іспанські найманці, які не отримували платню, у 1581 р. розгромили місто Антверпен.
                                  • 1579 р. — Утрехтська унія (об’єднання північних штатів).
                                    • Вільгельм Оранський був підступно вбитий.
                                      • 1581 р. — владу іспанського короля було повалено. Проголошення Республіки Об’єднаних Провінцій (Голландія), правитель — Моріц (син Вільгельма Оранського), вищий орган влади — Генеральні штати.
                                      • 1609 р. — офіційне визнання Іспанією незалежності Республіки.
                                                                         Результати боротьби Нідерландів за незалежність
                                          • Утворення нової держави — Республіки Об’єднаних Провінцій.
                                            • Поділ Нідерландів на дві частини: Республіку (Голландію) та Іспанські Південні штати (Бельгію).
                                              • Поділ населення за релігійною ознакою: виникнення двох народів — голландців і фламандців.
                                                • Перша буржуазна революція.
                                                  • Прихід до влади в Республіці буржуазії.
                                                    • Піднесення економіки в Голландії.
                                                      • Занепад Іспанії після втрати Нідерландів.
                                                        • Перетворення Голландії на світову державу.
                                                        • ЗАВДАННЯ.Заповнити пропуски у тексті.
                                                        • Переворот у житті людей, що приводить до зміни одного ладу іншим, називається … (термін).
                                                        • Непомірно великі податки з Нідерландів збирав король … (країна).
                                                        • Загони повстанців у Нідерландах називали себе лісовими і морськими … .
                                                        • Іконоборчий рух спалахнув у Нідерландах у … році.
                                                        • Сигналом до початку повстання на півночі Нідерландів було захоплення в 1572 р. порту … (назва).
                                                        • Правителем північних провінцій у Нідерландах проголосили … (ім’я).
                                                        • У результаті повстання на півдні Нідерландів повсталі … (перемогли чи зазнали поразки?).
                                                        • Сім північних провінцій об’єдналися в одну незалежну державу в 1579 р. в місті … .
                                                        • ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.Підготувати асоціативний кущ "Нідерланди" 

                                                        Урок №15.Тема: Іспанія. Іспанія на межі ХV—ХVІ ст. Правління Карла V. Філіп II. Занепад Іспанії.

                                                        Пригадайте:

                                                        • 1. Що таке реконкіста і коли вона завершилася?

                                                          2. В якому році Колумб відкрив Америку?

                                                          3. Хто такі конкістадори? Яка їх роль в історії?


                                                        • Презентація: https://slideplayer.com/slide/5252705/

                                                        Відео:

                                                        Іспанія за Карла V

                                                        • Завершення реконкісти і відкриття Колумба створили передумови до перетворення Іспанії в одну з наймогутніших держав світу. Король Ферденанд і королева Ізабелла своєю політикою заклали підвалини того, що Іспанія могла претендувати на першість у католицькому світі. Крім того вони заклали підвалини іспанського абсолютизму. Продовжувачем їх політики став іх онук Карл Габсбург, який правив в Іспанії під ім`ям Карлос І. Ставши королем, він отримав під свою владу величезні володіння: Іспанію, володіння в Італії і Новому Світі. А за батьківською лінією німецькі володіння австрійських Габсбургів, Нідерланди тощо. У 1519 р. молодого іспанського короля Карла І Габсбурга обрали імператором Священної Римської імперії під ім'ям Карл V (1519—1556 рр.). Таким чином він об`єднав під своєю владою величезну імперію. Про яку улеслики говорили, що „над нею ніколи не заходить сонце”. 

                                                          Постать в історії

                                                          Карл V був гарною, атлетичної статури людиною; дістав блискучу освіту; володів іспанською, німецькою, італійською, французькою, фламандською мовами. Ці якості вельми знадобилися імператорові Священної Римської імперії, котрий вів виснажливу боротьбу за збереження єдності своєї неозорої імперії, прагнув створити світову християнську державу, вирішувати всі справи в Європі, володіти більшою частиною Америки та Африки. 

                                                          Отримавши таку спадщину, Карл V опинився у вельми скрутному становищі. Йому довелося вести боротьбу з трьома головними противниками. Першим з них була Франція, яка опинилася оточеною володіннями Карла V і не бажала мати такого могутнього сусіда. До того ж Франція сама була на піднесенні і прагнула утвердити своє панування у континентальній Європі. Другим противником була Османська імперія, яка продовжувала свій наполегливий наступ на християнську Європу. Саме володіння Габсбургів були тією перешкодою, в яку вперлася турецька армія. Третім ворогом імператора стала Реформація, яка почалася у час початку правління Карла V.

                                                          У війнах з цими трьома противниками і прошло довге правління Карла V. Хоча він не раз домагався перемог, зрештою був змушений полишити корону. Найгучнішою його перемогою стала оборона Відня 1529 р. від турків. Величний план Карла V щодо відродження Священної Римської імперії як всесвітньої християнської монархії запізнився в часі. Піднесення національного руху й поширення Реформації виключали можливість для будь-якого правителя утримати владу на величезних територіях з народами, різними за культурою і віросповіданням.

                                                          Карл V був володарем найбільшої за розмірами й водночас найслабшої політично імперії. Окремі частини цієї імперії провадили самостійну політику, не завжди рахуючись з імператором. Після поразки від німецьких лютеранських князів у 1555 р. Карл V зрікається влади на користь свого брата Фердинанда, якому віддав австрійські, угорські володіння, і сина Філіппа, який отримав іспанську корону, колонії у Новому Світі, Нідерланди і Південну Італію.



                                                        • Правління Філіппа ІІ

                                                          Філіпп II підніс Іспанію на вершину її могутності. Як ревний католик, Філіпп II бачив себе захисником і оборонцем усього католицького світу. Він часто говорив: „Я краще зовсім не матиму підданих, ніж матиму їх в якості єретиеів”. Вся його діяльність була спрямована у цьому напрямкую. Проте, незважаючи на всі докладені зусилля, на його рахунку більше поразок ніж перемог. До перемог короля можна віднести такі події. У 1571 р. Філіпп II у союзі з Венецією вщент розгромив турецький флот під Лепанто і тимчасово зупинив просування Османської імперії в Європу. Другим важливим здобутком короля стало приєднання у 1581 р. до Іспанії Португалії. На 60 років Піренейський півострів перетворився на єдине ціле, а дві найбільші колоніальні імперії об`єдналися. До найбільшої його перемоги можна віднести підтримку Контрреформації і Папи Римського та забезпечення недоторканність католицької церкви в інших частинах своїх володінь. Проте забезпечити панування католицизму в Європі Філіпп II так і не зміг. Ціною цих перемог була сама Іспанія, яка по смерті короля дуже швидко перетворилася на третьорозрядну державу.

                                                          Філіпп ІІ майже весь час провів в Іспанії. За його правління столицею став Мадрит неподалік якого був збудований Ескоріал (палац, монастир і гробниця), в якому король провів майже весь час. Маючи фантастичну працездатність, король вважав, що строгими розпорядженнями можна управляти величезною країною. Щоб накази короля швидше доходили до підданих будувалися дороги, була організована пошта. Багато уваги приділялося армії. Влаштована за швейцарським зразком, вона була наймогутнішою в Європі.

                                                          Коли в країнах Європи почалася Реформація, Філіпп II вступив із нею в непримиренну боротьбу. Саме за його правління інквізіція набула небачених масштабів. Він намагався придушити Реформацію та пов'язану з нею революцію в Нідерландах, надавав підтримку католикам Франції та наказав своєму флоту  Непереможній армаді“ вторгнутися в Англію, щоб знищити свого головного конкурента. Проте все скінчилося поразкою Іспанії. Вона втратила морську першість, а незабаром почався економічний занепад. До того ж Іспанія стала втрачати свої володіння. Філіпп II помер 1598 р. 

                                                           

                                                        • Завдання.Заповнити таблицю в зошит: https://docs.google.com/document/d/1G8pHs10dWYgrc8S6yNB0Ak275Qo_KktAbqpOYrewQ1w/edit?usp=sharing

                                                        • Інтерактивна вправаhttps://learningapps.org/9212715

                                                        • Домашнє завданняСкласти сенкани правителів

                                                        Урок №14.Тема: Франція. Народження абсолютизму. Релігійні війни. Генріх IV. Кардинал Ришельє. Абсолютизм за Луї XIV. Жан-Батист Кольбер


                                                        Робота з картою:

                                                        • Запам'ятай!!
                                                        Релігійні або гугенотських війни - серія затяжних громадянських воєн між католиками і протестантами ( гугенотами), які роздирали Францію при останніх королях династії Валуа, з 1562 по 1598 роки.
                                                        На межі ХV-ХVІ ст. країни Західної Європи вступили и новий етап свого розвитку. У них відбувалося формування абсолютної монархії — такої форми державної влади, коли особисте правління государя стає практично необмеженим.
                                                        • Завдання.Підготуй тезовий план "Франція":

                                                        • Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/22795021
                                                        • Домашнє завдання.Скласти сенкан діяа на вибір (Генріх 4, Рішельє,Луї 14, Кольбер)

                                                        Урок №13. Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «Високе відродження. Реформація в Західній Європі» 

                                                        Урок №12. Практичне заняття. Вирізнити гуманістичні ідеї у витягах з літературних творів епохи Відродження (Францеско Петрарки, Мігеля де Сервантеса, Еразма Роттердамського, Нікколо Макіавелі, інших) і мистецьких шедеврах Високого Відродження (Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело, Пітера Брейгеля, Альбрехта Дюрера, інших), вибір обґрунтувати» 

                                                        Урок №11. Культура бароко. Народження нової європейської науки

                                                        Наприкінці XVI ст. в Італії народився стиль бароко (від італ. bаrоссо — вигадливий, химерний), який у XVII ст. поширився в інших країнах Європи і Америки та проіснував до кінця XVIII ст. Мистецтво епохи бароко, зберігаючи визначальні гуманістичні засади доби Відродження, змінилося за змістом. Воно стало приділяти головну увагу пристрастям і відчуттям людини, поєднувати реальне та уявне. Почуттєвий характер цього мистецтва, у якому митець ігнорує розміри і норму, зображує контрасти, які створюють ілюзію реальності, справляє велике враження на глядача. Мистецтво бароко поширюється як мистецтво католицької Контрреформації. Одночасно протягом XVII ст. — «століття бароко» — відбулася наукова революція, яка поклала край середньовічному баченню світу.

                                                        • Великими майстрами живопису епохи бароко були голландець Рембрандт ван Рейн, фламандець Пітер Пауль Рубенс, іспанець Дієго Веласкес.


                                                        •  Робота  із підручником

                                                        Учні самостійне опрацьовують відповідний матеріал параграфа з наступною його систематизацією за формою таблиці.

                                                        Вчений

                                                        Зміст відкриття

                                                        Значення відкриття




                                                        • Бесіда

                                                        1. Що таке бароко?

                                                        2. Яку назву мав груповий портрет офіцерів амстердамської стрілецької роти, намальований Рембрандтом?

                                                        3. Який живописець створив серію картин «Життя Марії Медичі»?

                                                        4. Назвіть головний твір М. Сервантеса.

                                                        5. Чим уславився Андреас Везалій?

                                                        6. Хто створив геліоцентричну теорію будови Сонячної системи?

                                                        •     Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/21524604
                                                        • https://wordwall.net/uk/resource/28407890
                                                        • Домашнє завдання.Підготуватися до практичної роботи "Вирізнити гуманістичні ідеї у витягах з літературних творів епохи Відродження (Францеско Петрарки, Мігеля де Сервантеса, Еразма Роттердамського, Нікколо Макіавелі, інших) і мистецьких шедеврах Високого Відродження (Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело, Пітера Брейгеля, Альбрехта Дюрера, інших), вибір обґрунтувати»

                                                        Урок №10. Тема: Поширення Реформації. Реформація в Женеві і поява кальвіністської церкви. Контрреформація. Перехід папства до Контрреформації. Орден єзуїтів

                                                        • Відео:

                                                        • Опрацюй таблицю: 

                                                         Течії протестантизму

                                                        Протестантизм

                                                        Лютеранство

                                                        Кальвінізм

                                                        Англіканство

                                                        Інші течії

                                                        Напрямок протестантизму, названий так на честь його засновника — Мартіна Лютера. Поширений у північно-східній Німеччині, Швеції, Данії, Норвегії, Фінляндії, Прибалтиці

                                                        Один із напрямків протестантської церкви, що виник у Швейцарії в XVI ст. Поширений у Швейцарії, Нідерландах, Шотландії, на півдні Франції

                                                        Християнська протестантська церква, яку було засновано в 1534 р. Генріхом VIII унаслідок Реформації; є державною церквою в Англії. Поширене в Англії, Північній Ірландії

                                                        Баптисти, методисти, адвентисти та інші

                                                        Кальвінізм

                                                        Реформація охоплювала дедалі більше країн. Найбільшого поширення реформаційний рух набув у Швейцарії. Швейцарія була конфедерацією кантонів. На відміну від Німеччини, вона не знала тиску імператорської та князівської влади і значно менше відчувала вплив католицької церкви. Більшість населення була незадоволена католицькою церквою, виступала за обмеження її впливу і секуляризацію володінь.

                                                        Розвиток Реформації у Швейцарії пов’язаний з ім’ям Жана Кальвіна (1509—1564 рр.).

                                                        Центром реформаційного руху стало місто Женева. Жителі міста підтримали протестантських проповідників і примусили католицьке духовенство залишити місто. Подальший розвиток Реформації в Женеві був пов’язаний із Жаном Кальвіном. Він прибув до міста в 1536 р., цього самого року видав книгу «Настанова в християнській вірі», у якій він сформував основні положення нового напрямку в протестантизмі.

                                                        Жан Кальвін уважав, що людина не є вільною у виборі свого життєвого шляху. Тільки Бог вирішує майбутню долю людини — потрапить вона до пекла чи до раю. Ніхто не здатний змінити цей вирок або уникнути його. Кальвін переконував у необхідності старанно і плідно працювати, не прагнути комфорту й насолод, закликав до виховання в людині дисципліни, зібраності, вольових якостей. Людина повинна збагачуватися, навіть лихварство сприяє розвитку людини. Багатство, успіх і навіть звичайна вдячність є виявом божественної прихильності, знаком майбутнього спасіння душі.

                                                        Втілення ідей кальвінізму змінило Женеву: було скорочено кількість святкових днів, установлено суворий контроль за поведінкою жителів. Їм заборонялося грати в азартні ігри, танцювати на бенкетах, читати розважальну літературу, дивитися вистави тощо. Жителів міста зобов’язали одягатися у скромне темне вбрання та взагалі відмовитися від коштовностей. Особливо стежили за відвідуванням церковних служб, заохочувалися доноси на порушників цього правила. Їх виганяли з міста, а інколи навіть страчували. У Європі Женеву стали називати «протестантським Римом», а Кальвіна — «женевським папою».

                                                        Суттєво змінив кальвінізм і саму церкву — була відсутня церковна ієрархія, а всі справи розв’язувала община. Кожна община була незалежною, обирала пресвітера, який мав право втручатися в особисте життя. Правив службу пастор, який обирався серед освічених людей. У храмах зникли вівтарі, свічки, убрання, заперечувалося вшанування ікон.

                                                        Незважаючи на крайнощі, кальвінізм у цілому відповідав потребам становлення нового суспільства.

                                                        • Робота з терміном:

                                                         Контрреформація — система заходів католицької церкви в XV—XVII ст., спрямованих на припинення й викорінення реформаційних ідей і рухів.

                                                         Контрреформаційна діяльність у Європі


                                                        План характеристики

                                                        Характеристика

                                                        Реформування та посилення католицької церкви

                                                        1545—1563 рр. — Тридентський собор — закріплення основних положень католицької віри: непорушність церковної ієрархії, меси та сповіді; збереження семи таїнств, поклоніння святим та іконам; підтвердження посередницької ролі церкви між людьми та Богом і зверхність Папи Римського; скасування індульгенцій та створення духовних семінарій

                                                        Створення релігійних орденів

                                                        Орден капуцинів, Орден єзуїтів, Орден ораторіанців

                                                        Активна протидія протестантизму

                                                        1540 р. — створення Ордену єзуїтів, що будь-якими засобами намагався забезпечити розвиток католицизму, 1543 р. — «Індекс заборонених книг» 


                                                         Тестове завдання

                                                        • Установіть відповідність між іменами історичних осіб та їхніми характеристиками.

                                                          1 Мартін Лютер

                                                          2 Томас Мюнцер

                                                          3 Карл V

                                                          4 Ульріх Цвінглі

                                                          А Імператор Священної Римської імперії

                                                          Б Швейцарський реформатор і гуманіст

                                                          В Засновник Ордену єзуїтів

                                                          Г Голова Реформації в Німеччині

                                                          Д Один із керівників Селянського повстання 

                                                        •          Домашнє завдання: На основі здобутих знань з історії Реформації та Контрреформації ,поміркуйте, чи можна було уникнути релігійних воєн у Європі.

                                                        Урок №9. Тема: Реформація в Німеччині. Німеччина напередодні Реформації. Мартін Лютер і початок Реформації. Народна Реформація.

                                                        Німеччина на початку XVI ст. Насправді єдиної Німеччини не було - була Священна Римська імперія, куди входили найрізноманітніші території на чолі з імператором з династії Габсбургів, влада яких над князями була дуже слабкою і залежала від князів, які й обирали імператора. Не було спільних органів управління, армії, фінансів.
                                                        У роздробленій країні були дуже сильні позиції католицької церкви. Церковні володіння займали значну частину території. Церкві належали десятки міст і сіл. Серед семи князів, що обирали імператора, три були архієпископами. З Німеччини римський папа одержував найбільші прибутки. Адже у економічному плані Німеччина була досить сильною. З другої половини XV ст. стрімко розвивається гірнича справа, де було зайнято до 100 тис. чоловік. У виплавці срібла Німеччина перевершувала всі інші країни, Європи разом узяті. Міста Аугсбург і Нюрнберг були найбагатшими містами Європи .Зростають елементи капіталізму у металообробці, будівництві, книгодрукуванні.
                                                        Економічний розвиток і відсталий феодальний порядок, який захищала католицька церква, вступили у протиріччя
                                                        Виступ Лютера. В обстановці загального невдоволення потрібен був лише поштовх, щоб почалась відкрита боротьба. Таким поштовхом стала торгівля індульгенціями. Папа оголосив, що католики можуть зробити добру справу - купівлею індульгенцій підтримати будівництво собору Св. Петра в Римі. Нерідко на ринковому майдані можна було чути вигук: "Гоніть монету! Рятуйте ваших рідних і близьких! Тільки-но на дні карнавки задзвенить монета, душа грішника опиниться в раю!"
                                                        У 1517 р. учений чернець Мартін Лютер (1483 - 1548) вивішав на дверях собору у Віттенберзі своє звернення - "95 тез". У ньому він засуджував торгівлю індульгенціями і закликав до змін у церкві.
                                                        Перекладені німецькою мовою "95 тез" сколихнули країну. Коли звістка про виступ Лютера дійшла до Риму, папа звинуватив "зухвалого віттенберзького ченця" в єресі. Він надіслав грамоту, у якій загрожував Лютеру прокляттям. Підтримка народу додала Лютеру сміливості: він оголосив самого папу єретиком і в присутності студентів спалив папську буллу.
                                                        Імператор Карл V підтримував папу, тому він викликав Лютера на з'їзд князів, представників рицарів і міст у місті Вормсі. Коли Лютер з'явився перед зібранням, від нього зажадали, щоб він зрікся своїх поглядів. Та Лютер зайняв тверду позицію і заявив: "На цьому стою і не можу інакше". Імператор оголосив його поза законом, але Лютер сховався у замку саксонського князя. Тут Лютер зайнявся перекладом Євангелія німецькою мовою.

                                                        • Бесіда за питаннями:
                                                        • Що являла собою Німеччина на початку ХУІст.?

                                                        • Кому належала влада в країні?

                                                        • Як роздробленість впливала на економічний розвиток країни?

                                                        • Що являли собою німецькі міста? Що заважало їх розвитку?

                                                        • Які категорії населення потерпали від даної ситуації в Німеччині?

                                                        • Чому католицька церква займала сильні позиції в Німеччині?

                                                        • За рахунок кого збагачувалась церква?

                                                        • Чому населення Європи все більше розчаровувалося в католицькій церкві?

                                                        • Хто такі гуманісти? Чого вони вимагали від церкви?

                                                        •  Опрацюй!!!



                                                        • Відео: 

                                                        • Завдання. Запиши в зошит причини Реформації та основні ідеї М.Лютера
                                                        • Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/26687264
                                                        • Домашнє завдання. Історичний портрет Томаса Мюнцера

                                                        Урок №8. Тема: Гуманізм як інтелектуальний рух доби Відродження. Високе Відродження.

                                                        • Перегляньте відео: 


                                                        Леонардо да Вінчі

                                                        Рафаель Санті

                                                        Мікеланджело
                                                        Буонарроті

                                                        Тиціан

                                                        живописець

                                                        живописець

                                                        живописець

                                                        живописець

                                                        інженер-винахідник

                                                        анатомія

                                                        скульптор

                                                        «Магдалина,
                                                        що кається»

                                                        учений

                                                        наукова перспектива

                                                        архітектор

                                                        «Венера»

                                                        архітектор

                                                        «Афінська школа»

                                                        поет

                                                        «Даная»

                                                        скульптор

                                                        «Сикстинська
                                                        Мадонна»

                                                        «Давид»

                                                        «Портрет невідомого із золотим ланцюгом»

                                                        музикант

                                                        «Мадонна
                                                        Конестабіле»

                                                        Розпис «Сикстинської капели»

                                                        поет

                                                        «Сон лицаря»

                                                        «Раб»

                                                        Порівняй!!!!!

                                                        Високе Відродження в Італії

                                                        Північне Відродження

                                                        Більш відчутний вплив середньовічного живопису

                                                        Спрямований у майбутнє погляд на людину

                                                        Ставлення до античної культури як до
                                                        творів високого зразка

                                                        Інтерес до повсякденного життя

                                                        Віддзеркалення у роботах трагізму
                                                        людського існування

                                                        Орієнтація на задоволення смаків цінителів-багатіїв

                                                        Урок №7.Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «Великі географічні відкриття та становлення капіталістичних відносин»

                                                        Тестування: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9129267

                                                        Урок №6. Тема: Практичне заняття. Підготувати і представити групове повідомлення (презентацію) на тему «Цивілізації доколумбової Америки (ацтеки, майя, інки)»

                                                        На час появи європейців в Америці було чотири цивілізації, що мали міста й держави. Ідеться про цивілізації ацтеків у Мексиканській долині, майя на півострові Юкатан й у Гватемалі, чібча в гірській Колумбії та інків в Андах і на Болівійському узгір’ї. 

                                                        Урок  №5. Тема: Повсякденне життя у країнах Західної Європи. 

                                                        Опрацюй!!!!

                                                        Віртуальна ексукурсія Лондоном:https://drive.google.com/file/d/1rlB52VGwr_eRSi1osaH4xDq1wkhKZTv6/view

                                                        • Завдання. Підготуй тезовий план з теми:

                                                        • Домашнє завдання.Підготувати і представити групове повідомлення (презентацію) на тему «Цивілізації доколумбової Америки (ацтеки, майя, інки)» (на вибір)

                                                        Урок 4.Тема: Торговельний капітал. Мануфактурне виробництво і наймана праця. Становлення капіталістичних відносин.

                                                        • Робота з термінами:

                                                        Капіталізм — соціально-економічний лад, основу якого становлять різні форми приватної власності, товарно-грошові відносини й наймана праця.

                                                        Наймані робітники — вільні працівники, які не мали власної землі та господарства, тому наймалися до власників землі або підприємств і отримували заробітну плату.

                                                        Мануфактура (від латин. manus — рука та factura — виготовлення) — це виробництво, що характеризується розподілом праці найманих робітників на основі ручної ремісничої техніки.

                                                        Буржуазія — у капіталістичному суспільстві клас, який володіє засобами виробництва й живе на прибутки від праці найманих робітників.

                                                        «революція цін» — процес підвищення цін на товари внаслідок падіння вартості дорогоцінних металів, які виконували функцію грошей

                                                        Перегляньте відео:



                                                        • Завдання. Заповніть таблицю



                                                        Урок №3. Тема: Конкіста – завоювання Нового світу. Створення колоніальних імперій

                                                        Бесіда за питаннями

                                                        • 1.  Дайте визначення понять «колонізація», «колонія».

                                                          2.  Коли і де ми вперше зустрічалися з цим поняттям?

                                                          3.  Як ви вважаєте, чи відрізняються одна від одної Велика Грецька

                                                          колонізація  і  колонізація  Нового  часу?  Назвіть  основні  відмінності.

                                                        • Переглянь відео:

                                                        • Завдання. Опрацюй та запиши терміни в зошит.У 1495 р. король і королева Іспанії видали указ, яким дозволяли всім бажаючим споряджати експедиції до нових земель на заході для пошуків золота. Дві третини знайденого золота вони повинні були віддавати до королівської скарбниці. Завдяки цьому іспанська корона вирішувала одразу дві важливі проблеми: позбавлялася тієї небезпечної сили, якою були чисельні войовничі ідальго (дворяни), що не знаходили заняття на батьківщині і забезпечувала нове джерело прибутків.

                                                          Попервах іспанці захоплювали острови, будували на них фортеці, поселення для переселенців з Іспанії, прокладали шляхи, створювали плантації цукрової тростини, прянощів.

                                                          З 1510 р. розпочався новий етап Конкісти (ісп. conquista — завоювання) Америки – освоєння земель континенту. На відкриті землі Нового Світу ринули шукачі пригод і легкої поживи. Завойовані землі вони перетворювали на колонії — території, економічно й політично залежні від метрополії – країни, яка володіла колоніями.

                                                        • g
                                                        • Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/615199
                                                        • Домашнє завдання. Виконати завдання №2, сторінка 24 в підручнику.

                                                        Урок №2. Тема: "Причини й передумови Великих географічних відкриттів XV– XVI ст. Подорожі Христофора Колумба, Васко да Гами, Фернана Магеллана. "

                                                        Робота зі схемою

                                                        Передумови ВГВ

                                                        Технічні

                                                        Стврення нових видів кораблів (коравелла), навігаційних приладів (компас, астролябія) і карт

                                                        Наукові

                                                        Відкриття в галузі географії та астрономії (Земля має вигляд кулі, можливий інший шлях до Азії)

                                                        Географічні

                                                        Особливе розташування Піренейського півострова («висунутість» в Атлантичний океан, близкість до Африки)

                                                        Релігійні

                                                        Місійонерська діяльність церкви, нові хрестові походи на язичників

                                                        Соціальні

                                                        Завершення Реконкісти «звільнило» велику кількість дворянства

                                                        Політичні

                                                        Виникнення держав, які мали можливість споряджати експедиції

                                                         

                                                        Причини ВГВ

                                                        Зростання виробництва та торгівлі вимагало більше золота та срібла

                                                        Бажання винайти нові торгівельні шляхи до Азії та позбутися посередників

                                                        Перекриття турками старих торгівельних шляхів із Європи до Азії

                                                         2. Початок і перебіг основних відкриттів. Робота з таблицею «ВГВ» 

                                                        дата

                                                        країна

                                                        ім’я

                                                        подія

                                                        1487-1488 рр.

                                                        Португалія

                                                        Бартоломеу Діаш

                                                        Подорож до південного краю Африки

                                                        1492 р.

                                                        Іспанія

                                                        Христофор Колумб

                                                        Перша подорож до Америки (загалом Колумб здійснив чотори подорожі до Америки). Також відомі описи подорожей до Нового Світу Амеріго Веспуччі (Італія), на честь якого були названі відкриті землі 

                                                        1497 р.

                                                        Англія

                                                        Джованні Кабото

                                                        Відкриття Північної Америки

                                                        1497-1499 рр.

                                                        Португалія

                                                        Васко да Гама

                                                        Відкриття морського шляху до Індії

                                                        1500 р.

                                                        Португалія

                                                        Педру Кабал

                                                        Відкриття Бразилії

                                                        1513 р.

                                                        Іспанія

                                                        Васко Нуньє де Бальбоа

                                                        Перетин Панамського перешийку та відкриття Тихого океану

                                                        1519-1522 рр.

                                                        Іспанія

                                                        Фернан Магеллан

                                                        Перша навколосвітня подорож

                                                        1534 р.

                                                        Франція

                                                        Жан Картьє

                                                         Відкриття Канади

                                                        1577-1580 рр.

                                                        Англія

                                                        Френсіс Дрейк

                                                        Друга навколосвітня подорож

                                                        • Завдання. Заповніть таблицю в зошит

                                                        • Інтерактивна вправа:https://learningapps.org/display?v=ptco1ugh320
                                                        • Домашнє завдання. Виконати завдання 1, с.18 в підручнику . Параграф 2 в підручнику.

                                                        Урок №1. Тема: "Повторення. Вступ.  Середні віки в історії Європи та України. Поняття і періодизація Нового часу (Модерної доби). Ранній Новий час (Ранньомодерна доба): початок культурної та політичної переваги християнського Заходу. Особливості Ранньомодерної доби в історії України"

                                                        Який епізод з історії Середніх віків ви запам'ятали найкраще?

                                                        1. Середні віки в історії Європи та України. Епоха середньовіччя тривала понад тисячу років - з V по XV ст. Вона увібрала в себе Велике переселення народів, традиції сільського життя і бурхливий розквіт міст. Це був час мирної праці та кривавих війн, великих святих і вогнищ інквізиції, видатних винаходів і переслідування вільнодумців.

                                                        Варварські нашестя знищили античний світ, його господарство та культура поринули в безодню. Проте коріння європейської цивілізації збереглося і змогло пробити шлях до нового піднесення. За десять століть склалося нове суспільство, повністю змінився вигляд Європи й Азії, зародилася нова цивілізація. Саме в добу середньовіччя виникли народи й країни, які продовжують існувати й сьогодні. Навіть звичний для наших сучасників поділ Європи на Західну та Східну відбувся теж тоді.

                                                        Які країни Західної та Східної Європи виникли в період середньовіччя, а які - занепали?

                                                        У середні віки виникли й зросли міста з їхніми ремеслами, торгівлею, соборами, університетами й особливим способом життя. Вони стали центрами формування нового гуманістичного світогляду та нової ренесансної культури. Середньовіччя виявило здатність постійно вдосконалюватися, знаходити нові форми розвитку. Виникла більшість сучасних держав і переважно визначилися їхні кордони, було закладено основи майбутніх націй і національних мов. Головним підсумком Столітньої війни, що завершилася 1453 р., стало об’єднання Франції, яка перетворювалася на сильну централізовану державу. В історії Англії також почався новий етап - на зміну станово-представницькій монархії приходила необмежена, абсолютна, влада короля. Німеччина та Італія на схилку середньовіччя залишалися роздробленими. Абсолютизм складався і в Іспанії, об’єднаній

                                                        • Пригадайте, що таке середні віки? Що є спадщиною середньовіччя?СЕРЕДНІ ВІКИ (medium aevum) — період всесвітньої історії між історією Стародавнього світу та Новою історією.

                                                        Робота з ілюстрацією



                                                        • Поставити запитання до ілюстрації – Де історія Староданього світу, а де середньовіччя.
                                                        • Запиши та запам'ятай: Ранній Новий час (Рання Модерна доба) — перший підперіод Нової історії (Нового часу, Модерної доби) тривалістю від кінця XV ст. (відкриття Христофором Колумбом Америки) до кінця XVIII ст. (розгортання Французької революції).

                                                        • Перегляньте відео: 

                                                        • Особливості Ранньомодерної доби в історії України. Для України період Раннього Нового часу - це один з найдраматичніших періодів, коли сталося поневолення і розчленування українських земель іноземними державами. Це період зародження козацтва - сили, що протистояла завойовникам і вела героїчну боротьбу за утвердження української державності. Тому Ранньо-модерна доба в історії України дістала назву «козацька доба». Українське козацтво в той час відігравало визначальну роль у суспільному розвитку. Виникнення Запорозької Січі, а також Української козацької держави, або Гетьманщини, що утворилася внаслідок національно-визвольної боротьби нашого народу в середині XVII ст., стали одним з основних досягнень цього історичного періоду.


                                                        Немає коментарів:

                                                        Дописати коментар

                                                        Дистанційне навчання

                                                        На час дистанційного навчання будемо організовувати уроки через блог.  Матеріали до уроків, відео, завдання, інтерактивні вправи та домашні ...